Prousts 20 frågor


Som 20-årig utvecklade författaren Marcel Proust en lång rad frågor, som enligt författaren skulle kunna avslöja varje människas innersta tankar. Michael från http://mikespeed.blogspot.com/ uppmanade mig för ett tag sedan att svara på dem. Det tog ett tag för jag var tvungen att översätta frågorna från danska, vilket inte var helt lätt upptäckte jag. 😉

1. Vilket är ditt mest uttalade karaktärsdrag?
Enligt ett test på http://kevan.org/johari där jag låtit mina bekanta svara på den frågan är jag främst omtänksam och modig. Det känns ganska sant faktiskt. Jag skulle vilja lägga till att jag är en sån som ”tänker (analyserar) för mycket”.

2. Vilken egenskap sätter du före alla andra hos en man?
Omtänksamhet och respekt för andra.

3. Vilken egenskap sätter du före alla andra hos en kvinna?
Samma sak.

4. Vad uppskattar du mest i en vänskapsrelation?
Att kunna lita på den andra människan.

5. Vilket karaktärsdrag hos dig själv är du mest trött på?
Att jag är så rädd för allt. Fast det gör mig å andra sidan väldigt modig eftersom jag möter mina rädslor, en efter en.

6. Vilken är din favoritsysselsättning?
Att gå i naturen en sommardag med älsklingen och fotografera, att fika på Färgargården, att ligga i soffan med älsklingen och titta på film, att gosa med svärföräldrarnas katt Kalle och att umgås med människor som får mig att skratta.

7. Hur blir man helt lycklig?
Haha! Om jag det visste! Men jag vet att jag blir lycklig(are) av att älska och älskas och av att känna mig uppskattad och behövd.

8. Vad betraktar du som din största olycka?
Den har nog dessvärre inte inträffat…men fram tills nu är det nog att förlora min farmor till sjukdom och senilitet.

9. I vilket land vill du bo?
I Sverige tack. Jag åker gärna på semester utomlands, men sen vill jag hem!

10. Vem är din favoritförfattare?
Stephen King – alltid. Han har ett oförtjänt rykte som skräpboksförfattare när han i själva verket är brilliant.

11. Vem är din favoritpoet?
Kan man ange en poet som man bara läst en enda dikt av? I så fall vill jag säga Carlos Jõao Abreu. Annars ligger Karin Boye och Gustaf Fröding bra till.

12a. Vem är din favorithjälte från böckernas värld?
Roland Deschain of Gilead. Alltid.

12b. Vem är din favorithjältinna från böckernas värld?
Scarlet O’Hara är det första jag kommer att tänka på.

13. Vem är din favoritkompositör?
Bono.

14. Vem är din favoritmålare?
Oh, svååårt! Jag vet faktiskt inte. Men jag tycker om P S Krøyers tavlor. Och Joadoors hästar.

15. Vilket är ditt favoritnamn?
Och jag får bara välja ett? Vad…eh…lätt. Okej, Julia dårå.

16. Vad hatar du allra mest?
Intolerans, fanatism och våld.

17. Vilken talang skulle du helst vilja besitta?
Att vara ett socialt geni som kan prata med alla människor och som alltid blir omtyckt.

18. Hur kan du tänka dig att dö?
Usch vilken morbid fråga! Fridfullt i sömnen vid lagom hög ålder?

19. Hur är ditt nuvarande sinnestillstånd?
Komatrött, lite längtig efter maken som jag knappt sett på flera dagar, men annars ganska nöjd och glad för jag är ledig imorgon.

20. Vad är ditt motto?
Jag har två! ”You can’t have everything. I mean, where would you put it?” och ”Babysteps” (d v s förändra lite i taget med små steg).

Kommentera

