Hot in the city


Hett, hett, hett! Det är hett som ett helvete i stan. Drygt 32 grader i skuggan. Då mår Petra inte speciellt bra. 40 minuter på en vindstilla solgassig balkong där hettan dallrade. Metallen på stolens armstöd brändes. MP3-spelaren som spelade upp en Elizabeth George-roman för mig brändes också. Jag sprayade vatten på benen med en blomspruta för att härda ut och jag drack svag svartvinbärssaft med mycket is. Ändå stod jag inte ut i mer än 40 minuter. Då rann svetten och hjärnan kokade (kändes det som).

Senare, när klockan nästan är sex. Det fläktar lite. En varm vind drar fram mellan husen. Älsklingen och jag promenerar ner på stan. I varuhusen är det behagligt. Jag desperatköper en kjol och ett par vita shorts. Sen går vi till Highlander Inn och slår oss ner på deras uteservering. Eller, älsklingen sätter sig, oberörd av värmen, medan jag dimper ner pustande och flämtande. Jag som brukar älska värme? Jag fattar fortfarande inte riktigt vad som har hänt? Men jag drömmer om moln, svalka och regn?!?

Jag får en pint sval Kilkenny med skum och livet känns genast lättare att leva. Och vi äter grillad kycklingfilé med grönsaker, bearnaisesås och färsk pommes. Det är salt och min kropp jublar. Jag konstaterar att om man inte behöver handla, städa, diska eller laga mat är det lättare att tåla värmen. 😉 Det är måndag och vi sitter på en uteservering och ser på folklivet. Och det vimlar av lättklädda människor, men det enda min själs älskade spanar på är motorcyklar och bilar som far förbi. Då älskar jag honom lite mer! 😉

Vid niotiden strosar vi hemåt och det är varmt, varmt, varmt. Medelhavsvarmt. Och jag tänker att dagens låt är ”Hot in the city” med Billy Idol.

Kommentera

