Sjukt, minst sagt


Jaha. När jag kom hem från jobbet (sjukt trött och längtandes efter lite vila) möttes jag av ett vrak som i princip bara sa ”Här, ta över!” och sedan däckade i sängen. Stackars Riddaren har någon form av magsjuka med feber. Och Alex har hunnit skita löst bajs två gånger sen jag kom hem så han verkar också ha en släng av magsjuka.

Själv brukar jag alltid vara immun mot magsjuka så vi får väl se om jag klarar mig den här gången också. Jag är ”bara” sjukt trött och känner mig förkyld och vissen. Alex var åtminstone feberfri i morse (vi kollade för han kändes lite varm). Hoppas han slipper bli ännu hängigare än hen redan är (och har varit i 1½ vecka)!

Igår var vi på sjukhuset för provtagning. Proverna var fortfarande bra (122 i Hb och reticolycyterna 47) vilket var skönt eftersom han varit så himla trött på sista tiden. Vi vägde och mätte också. Det har känts som han har växt massor men han var ”bara” 72 cm lång och vägde 9770 g. Vi fick träffa överläkaren en sväng också. Hon kikade på Alex’s eksem som blossat upp nu när kortisondosen minskat. Hon tyckte vi skulle smörja med receptfri kortisonkräm två ggr/dag ett tag för att se hur det går. Sen frågade vi om han verkligen ska ta vaccin mot den vanliga influensan också (vi fick kallelse för ett tag sedan). Det tyckte hon (tyvärr, tänker jag som tycker det varit väl många vaccinationer nu ett tag). Så det är bara att förbereda sig på ett par dagars hög feber och jättekrasslig Alex igen, precis lagom innan jul dessutom (nästa fredag).

Jag gissar att Riddaren får sjukskriva sig i morgon och jag får ta ut TFP. Typiskt när man har massor att göra på jobbet och verkligen skulle behöva vara där! Men samtidigt vore det lite skönt för jag lär ju få ta hela nattpasset och morgonpasset och då kan jag åtminstone gå här hemma och såsa i morgon och försöka slumra lite när Alex sover middag.

Hoppas Riddaren (och Alex så klart) frisknar till snabbt! Vi har hur mycket som helst att göra i form av julklappsbestyr, julkortsskrivande, julpyntande o s v.

Förresten så har min lilla älskade polkagrisrandiga son varit hur rar som helst ikväll, trots att han varit lite trött och gnällig. Jag tror nästan han märkt att jag varit trött (och ensam) för han har verkligen försökt roa sig själv efter bästa förmåga (dels på golvet och dels när han suttit i sin stol när jag diskat, gjort varma mackor och ätit. Nu hoppas jag han blir trött snart så vi kan gå och lägga oss! *gääääsp*

Etiketter:

Ett svar to “Sjukt, minst sagt”

  1. Mikaela H B Says:

    Usch vad jobbigt att vara sjuka. Hoppas att du slipper och att de frisknar till illa kvickt.

Kommentera

