Helgen


Vad skönt! Lillskrutten blev inte jättesjuk av den här influensavaccineringen. Han var lite gnälligare än vanligt på kvällen och sov lite oroligt på natten. På morgonen igår hade han 37.7 i temp och det märktes att han var tröttare och hängigare än vanligt. Men på det stora hela verkade han må ganska okej. Så på eftermiddagen pälsade vi faktiskt på oss och honom och gick till Café och Våffelmakeriet och mumsade i oss våfflor (ja, Alex fick nöja sig med smörgåsrån, stackaren). Jag åt en våffla med calvadosäpplen, vaniljsås, vaniljglass och grädde och Riddaren tog en marängsuissevåffla. Lyxigt värre! På vägen dit gick vi förbi vår kvarterskrog och lämnade in en liten julgrupp och ett julkort där vi tackade för det gångna året.

Och när vi fikat, och var proppmätta, gick vi en liten sväng på stan också. Det var så mysigt att vara ute och gå när det var minusgrader och snö! På kvällen köpte vi hem mat från vår kvarterskrog och när jag gick och hämtade maten fick jag en jättekram av ägaren som då hunnit dit och fått se julgruppen vi köpt. Han verkade så uppriktigt glad att det värmde i hjärtat! På vägen hem halkade jag på en isfläck som gömde sig under nysnön och gjorde en riktigt vurpa. Jag landade snyggt på vänster handled och lyckades med bedriften att knycka till så pass i kroppen att jag idag är ledbruten från vänster fot ända upp i axeln. Men, men, jag bröt i alla fall inget! 🙂

Idag har vår son varit en liten solstråle hela dagen. Sådana dagar är så sköna! Vi gick ut lagom när det var dags att sova middag. Vi travade ner på stan igen och han sov sött medan vi uträttade lite ärenden. Sen plötsligt vaknade han, efter en dryg halvtimme och sen sov han inte mer på hela dan. Men han satt så snällt, omväxlande på pappas arm och i vagnen medan hans mamma letade kläder till jul. Men usch så svårt att hitta nåt rött som var snyggt, inte för tunt och helst billigt! Till sist köpte jag en ärmlös plyschklänning på KappAhl som påminner en del om den jag hade förra året på jul (när jag hade världens jättemage). Den borde gå att kombinera med något svart under och en jacka eller kofta i svart över.

Vi köpte med oss tårtbitar hem och sen kom Stefan och Lotten förbi och fikade med oss. Alex älskar verkligen dem! Han blir så glad när de kommer och pratar och leker med dem helt ogenerat. Det är så kul att det går så bra och att de är så himla gulliga mot honom. När de åkt hem strax efter 18.00 var det dags för oss att försöka slänga ihop mat. Det blev tomatsoppa (lagad från grunden med skållade tomater så klart) med pastaskruvar och vitlöks-, ört- och ostgratinerade bröd till. Alex var märkbart trött medan vi gjorde maten, men han var så himla tapper och satt och lekte i hallen med dammsugaren tills han var så trött att han nästan föll ihop. Då fick Riddaren ge honom välling och så somnade han på stört. Lillplutten! Det gick t o m att lägga honom i hans säng med en gång (i vanliga fall brukar man få ha honom i famnen i bortåt en timme för att han ska hinna ner i lite djupare sömn innan man kan lägga över honom).

Sen satt vi vid köksbordet och åt själva, Riddaren och jag. Jättekonstigt kändes det! 🙂

Inte har vi hunnit städa nåt. Eller rimma. Eller göra köttbullar. Men i morgon är en ny dag! Som Pippi sjunger: ”I morgon ska jag knoga, hela guds långa dag, ja ojojoj vad jag ska gno!”. 😉

Etiketter: ,

Kommentera

