Julafton


Låt mig lite kort sammanfatta julafton som ”så där”. Det var så klart fantastiskt att få fira den första julen tillsammans med Alex. Vi gick en härlig vinterpromenad på eftermiddagen (precis när Kalle Anka gick på TV så det var befriande lite folk ute). Snön låg så vackert på alla grenar och det var precis så där vintervitt som man alltid önskar att det ska vara på julafton.


Alex sov i vagnen.


Visst var det häftiga istappar?


Strömmen i vinterskrud.

Sen lagade vi till lite enkel julmat. Jag och Riddaren tycker inte om fisk så det blev jultallrikar utan sill och Janssons frestelse. Vi hade inte ens skinka. Men jag är nöjd bara jag får köttbullar, prinskorv, potatis, sallad och nån rödkål eller rödbetssallad. Mamma hade dessutom gjort en jättegod västerbottenpaj och bakat valnötsbröd.


Söt liten tomtenisse.


Mums!

Vi öppnade julklapparna ganska tidigt för att Alex skulle orka vara med. Han fick en lära-gå-vagn från Brio av mamma som han tyckte var riktigt rolig när han väl fått grepp på vad den skulle vara till för.

Av mig och Riddaren fick Alex dels en bil som far iväg om man trycker på en gubbe på ovansidan, och dels en tusenfoting vars fötter är tangenter. Han ska få en Tripp Trapp-stol också, men vi väntar med att köpa den till efter nyår ifall det mot förmodan skulle råka vara rea.


Alex chockade mig genom att låta julgranen vara i fred och inte ens bry sig om julklapparna. Han hade fullt upp med att trycka på av- och påknappen på vår uråldriga TV. 🙂

Vi hade dragit ner rätt rejält på julklapparna i år, vilket var skönt. Mamma fick en fotobok med bilder på Alex som hon blev jätteglad för och lite annat smått och gott som inte kostade så mycket.

Jag fick en alldeles för dyr, men jätteskön, vinterjacka från Fjällräven och ett par fårskinnstofflor av Riddaren. Han fick diverse skumma datorprylar av mig (fråga mig inte vad det var för nåt för det kan jag inte redogöra för, men dyyyyra var de, och hett önskade också) och en eltandborste. Komiskt nog fick han en eltandborste av mamma också (som annars konsekvent vägrar köpa nåt från önskelistor) så en av dem får han byta. 🙂 I övrigt fick vi bakplåtspapper som kan återanvändas, en näverkorg att hänga på väggen och en kudde att ha den bärbara datorn på.

Det blev rätt tidig kväll på julafton för Alex var trött. Så vi sa tack och god natt i skaplig tid och sen tittade jag och Riddaren lite på film i sovrummet.

Det kunde egentligen ha varit en riktigt mysig jul, men sen är det ju som det är. Det irriteras hit och det irriteras dit, och istället för att försöka göra det bästa av situationen måste det tas upp – på själva julafton. Väldigt onödigt tycker jag. Om inte för egen del så för Riddarens och Alex’s del som ju inte har med mammas och min trassliga relation att göra.

Jag har sedan länge resignerat i att vi är extremt olika. Det går ju ändå inte att göra något åt det, hur gärna man än skulle önska det. Det enda alternativet är ju att sluta umgås, men det vore ju också för sorgligt.

Jaja… Därav att julafton var ”så där”.

Etiketter: ,

Kommentera

