Bildbevis och bajsfunderingar (!)


Jag lovade ju ett bildbevis på att sonens lockar nu är lite tuktade. Så där vid första tillfället vågade jag mig inte på mer än att klippa av håret ovanför öronen och sen i nacken. Hela håret skulle behöva klippas för det börjar bli långt överallt, men jag är ju verkligen ingen frisör, och Alex är ingen idealisk modell att öva på. Så det vete sjutton hur hårfrågan ska lösas. 🙂


I alla fall något lite mindre vildvuxet.

Igår upptäckte jag förresten att det är ännu en tand på väg fram i överkäken. Om jag räknat rätt är det tand nummer 16. Hoppas han slipper fler tänder på ett tag sen för nu känns det som det varit en enda lång tandsprickning sedan i höstas. PÅ andra sidan i överkäken har tre av fyra ”piggar” nu trängt fram på kindtanden. Jag undrar om det är tändernas fel att han är så himla lös i magen igen? Vi bytte ut ettårsgröten och -vällingen mot åttamånadersditon för ett tag sedan och tyckte han blev mycket bättre i magen. Från att ha fått byta i snitt fyra bajsblöjor per dag (med löst bajs som trängde ut överallt) kom vi ner i kanske två bajsblöjor per dag av mer normal konsistens. Nu är vi uppe på fyra-fem bajsblöjor per dag igen (tre än så länge idag, och då är klockan bara 12.00). Och då har vi ändå delvis återgått till sexmånadershavrevällingen…

Idag bytte jag ut frukostgröten mot Onaka med rivet äpple och rispuffar för att se om det gör nån skillnad. Tyvärr ratar sonen envist smörgåsar. Han äter gärna ugnsgratinerat bröd med vitlöks- och örtsmör med riven ost, men det orkar man ju inte göra till frukost varje dag. 🙂

Hehe, det märks att jag är småbarnsförälder va, som ogenerat funderar över bajskonsistens helt utan förvarning? 😉

Nu i eftermiddag ska vi till BVC igen för vaccination. Vi får väl se om hon anser att Alex är frisk nog att vaccineras. Jag hoppas faktiskt det. Dels för att jag alltid känner mig så olustig inför hans vaccinationer så det vore skönt att få det överstökat, och dels för att Riddaren i så fall är ledig i morgon. Blir det ingen vaccination ska han jobba ännu en förmiddag. Jaja, vi får se hur det blir.

Etiketter: , ,

4 svar to “Bildbevis och bajsfunderingar (!)”

  1. Madelene Nattfrost Says:

    Bajsblogg….
    Ja, nu är du VERKLIGEN en småbarnsförälder Petra! 😉

  2. Camilla Says:

    Löst bajs har varit som amen i kyrkan vid tandsprickning på mina barn. Och en skum lukt på bajset. Jag kan inte ens förklara den, men jag känner igen den när jag blir utsatt, om man säger så. 😉

    (gud, vad många inlägg jag har missat! jag har varit lite frånvarande i bloggvärlden, känner jag.)

    • Petra Says:

      Frågan är hur länge man kan anse att en tandsprickning pågår? Jag menar, en kindtand tar ju tid på sig att tränga fram… Och Alex har hela tiden minst en tand på väg känns det som. Men jag kan skriva under på att bajset tidvis haft en väldigt speciell lukt (det luktar verkligen sumpunket) och det sammanfaller med att det är löst och han har tänder på väg fram. Skumt det där… Nu är det i alla fall bättre igen tack och lov! I gengäld slår han rekord i antal bajsningar per dag. Idag tror jag att jag har bytt 6 bajsblöjor (!).

Kommentera

