Mot vårdcentralen


14.15 idag har jag fixat en läkartid på vårdcentralen. Det går ju inte så jättebra, det här med armen, trots att jag verkligen varit jätteduktig och knappt suttit vid datorn alls sedan i fredags. Så nu måste jag be om en sjukskrivning. Jag kan inte med ord beskriva vilket nederlag det känns som. Det här med att jobba där jag jobbar och vara sjukskriven… Usch, en upplevelse man gärna slipper vara med om!

Men, om jag lärde mig något förra vändan jag var sjukskriven för samma besvär (2005-2008) så var det att jag måste lyssna på kroppen när den säger ifrån. Det är bara idiotdumt att köra på tills man totalkraschar.

Så jag hoppas få träffa en vettig läkare idag. En som lyssnar.

Och jag förbereder mig genom att plocka fram ett läkarutlåtande från förra vändan att ta med som sammanfattar vad som gjordes då. Och jag väljer att skriva dessa rader för att ”aktivera” det onda tillräckligt mycket för att bättre kunna beskriva var, och på vilket sätt, det gör ont. Det är så skört, så skört, nu. Det räcker med dessa minuter vid datorn för att jag ska få betala med domningar i armen, och värk ända ut mellan fingrarna, resten av dagen.

Vi är verkligen Familjen Vrak just nu. Riddaren är ju sjukskriven för sitt diskbråck minst t o m på tisdag. Så jag har i alla fall sällskap. Men guuuud så trist det är att gå hemma och inte kunna fördriva tiden vid datorn! Inte kan jag storstäda eller trädgårdsarbeta heller för armuslingen. Så jag har roat mig med att rensa i skåp och lådor och göra lättare städning. Och försöka röra på mig. Promenera funkar ju. Det mår armen bara bra av. Men inte fötterna. Jisses så ont jag har fått av min plantar fasciit! Skruttkropp! 😦

Och så har vi varit hos frissan med Alex och passat på att storhandla en dag när han var på dagis (jag hade nästan glömt vad skönt det är att handla i lugn och ro). Och mycket filmtittande blir det. Och bakande av sockerkakor och muffins för det funkar med armen. 🙂

Etiketter: ,

6 svar to “Mot vårdcentralen”

  1. Lisa Engström Says:

    Försök att få träffa kiropraktor och sjukgymnast – dels för akut behandling och för långtidslindring?

    • Petra Says:

      Kiropraktor får man så vitt jag vet bekosta själv i vårt landsting. Sjukgymnast får man också själv kontakta tydligen. Gör-det-själv-landstinget i Östergötland. 🙂 Men jag ska fixa en sjukgymnastkontakt, trots att jag mycket väl vet vilka övningar jag bör göra sen förra svängen med samma symptom.

  2. Katta Says:

    Men gud så jobbigt att ha det så! Hoppas att ni hittar en lösning på det, men tyvärr är väl bästa lösningen att man inte använder hand och arm på det sätt som man gör när man sitter vid datorn…
    Men säg vilket jobb man kan ha som är datorfritt? Finns nog inte så jättemånga om man är administrativt lagd…

    Och fötterna går man ju på varje dag…

    Håller ändå tummarna för att det på något mirakulöst sätt går över, eller att de hittat en jättebra träningsmetod / medicin som hjälper!

    Och synd om riddaren som har diskbråck, verkligen inte kul det heller. Krya på er!!!

    • Petra Says:

      Jo, läkaren påpekade ju det, att jag borde byta arbetsuppgifter. Men det finns inga andra arbetsuppgifter på mitt jobb (som jag är kvalificerad för). Och ett stående eller gående jobb går bort direkt pga mina kroniska fotsmärtor. Så vad ska jag i så fall göra?

      Nej, jag måste bara se till att bli bra igen!

  3. Annika K Says:

    Fy så jobbigt :/

Kommentera

