Äggjakt


I vårt hus får man inte en skattkarta att följa för att hitta sitt påskägg. Nej, här får man en ledtråd, som leder till en ny ledtråd, som leder till…ja, ni fattar.

Så i fredags kväll gömde jag påskägget, skrev ledtrådar och placerade ut i huset. Och när Alex vaknade på morgonen tassade han snabbt upp, yrvaken och vinglig, och ville leta efter påskägget. Så medan Riddaren sov jagade vi runt i huset i jakten på ledtrådar. En del var lätta att hitta, en del fick han klura lite på och t o m få lite hjälp med.


”Leta under ett stort vitt lock.”


”Bland guld och ädla stenar finns nästa ledtråd. I ett av mina smyckesskrin fanns ledtråden.”

På sista ledtråden stod det att ägget fanns i en cylinder, inuti en maskin som tar bort vatten och som man måste tömma på ludd ibland. Den var svår så jag fick hjälpa till lite innan han kom på att leta i torktumlaren. 🙂

När man har ett barn som tycker att 3-4 godisbitar per vecka är fullt tillräckligt får man hitta på nåt annat innehåll än godis i påskägget. Jag tänker liksom inte försöka tillvänja honom på godis, utan så länge han är så pass ointresserad som han är så känns det helt befängt att ge mer än några få bitar på lördagen.

Så istället för godis fick han två böcker, fina fjärilsformade pärlor, ett timglas (bästa presenten tydligen), en solcellsdriven blomma, en magisk böna som vi nu planterat, en påse med läskiga insekter/kräldjur, en hundnos (utklädningsattiralj) och 100 kr att handla vad man vill för. Och en prenumeration på Bamse (+ väckarklocka med Bamsemotiv) som kommer först om ca två veckor.


Rätt nöjd son.

Jag minns när jag var liten och min farmor skickade jättestora påskägg fulla med godis (och kanske nån rödryggad Wahlströmsbok och/eller leksak). Den lyckan man kände när man öppnade paketet! Eftersom Alex inte har nån sån farmor (eller motsvarande) vill jag ändå ge honom den där känslan av att påskägget är nåt alldeles speciellt. Det behöver inte kosta skjortan. Vi hittade massor av billiga små saker på TGR och böckerna köpte jag på bokrean tidigare i år. Sen kom faktiskt farfar och farmor förbi på långfredagens för middag och tog en fika och lämnade en liten påskpresent till Alex i form av en söt kyckling (med riktiga fjädrar) som han älskade.

Etiketter: , ,

Kommentera

