Vår i luften


Vilka underbara dagar det varit nu i helgen! Strålande sol, blå himmel och nästan vindstilla. Nu är våren verkligen här! Både igår och i förrgår har jag legat med näsan i rabatterna och rensat bort ogräs och fjolårsvissna rester. Jag har beskurit och odlat nytt. I miniväxthuset kom det aldrig upp några stockrosfrön, men de har å andra sidan självsått sig och verkar frodas ändå där ute. Istället har vi nu petat ner aklejafrön och solrosfrön i växthuset. Och i rabatten vid boden, där vi har ett litet miniland, frodas gräslöken, jordgubbarna, oreganon, timjan, rucola och rabarber. Och nu har de också fått sällskap av några rädisfrön och salladsfrön.

Tuplanlökarna som Alex och jag petade ner i jorden i höstas börjar knoppas. De tidigaste sorterna tulpaner blommar redan om för tredje året i rad.


Under äppelträdet ligger en blå matta av scillor.


Husets förra ägare fyllde rabatterna med pärlhyacint…


…och påskliljor.

Påskliljorna är jag iofs måttligt förtjust i och har grävt upp ett antal sådana lökar och satt på utsidan av vår häck istället. Där gör de sig fint på våren när häcken inte slagit ut än. Sen, när de bara ser skräpiga ut, döljs deras vissnande blad av häckens utslagna blad. Fiffigt! 🙂


Och här, i trädgårdens mest osynliga hörn, kommer aklejan. Jag älskar denna blomma! Så nu har vi köpt en ny sort som förhoppningsvis ska trivas lite längre ut i samma rabatt.

Jag sa till Alex igår, när jag låg i en solstol i trädgården och lapade sol, att det är exakt sådana här dagar, tidigt om våren, som jag uppskattar trädgården som allra mest. Det är som att få ett extra rum, efter den långa mörka vintern. Att kunna öppna altandörrarna och bums vara ute på sin egen lilla plätt. Så ljuvligt!

Etiketter:

Kommentera

