Min tand är lös


Alex har yrat ett tag om att han har lösa tänder. Jag har hela tiden trott att han bara hittar på och önskedrömmer. Jo, för på dagis är det ju några -08:or som börjat tappa tänderna och de har väl berättat om tandfén som lämnar pengar.

Men i förra veckan, när jag kom hem från jobbet, kom han rusande helt överlycklig och ropade ”Mamma! Jag har en lös tand!!!” Och det stämde tydligen enligt Riddaren som kontrollkände på tanden.

För……jag fick raskt inse att jag tydligen har en rätt svårartad lösa-tänder-fobi. Jo, allvarligt. Jag torkar hellre mitt barns spyor eller bajs tror jag än befattar mig med lösa (eller ännu värre tappade) tänder! *ryyyys*

Nu är det tydligen två eller tre lösa tänder i munnen på ungen. Han fick ju tänder himla tidigt så det är kanske inte konstigt om de lossnar tidigt också – vad vet jag? Obehagligt är det i vilket fall. Jag minns faktiskt att jag tyckte det var rätt otrevligt att ha lösa tänder när jag var liten. Jag minns precis hur det kändes när de vickade fram och tillbaka och liksom hakade upp sig i fel läge ibland. Usch!

Alex är dock helt exalterad och längtar efter att få lägga tänder under kudden för att få guldmynt (det har tydligen varit inflation även i tandféernas land för nu räcker det visst inte med en krona längre utan en guldtia ska det vara). 🙂

Etiketter:

2 svar to “Min tand är lös”

  1. eksynyt Says:

    Inflation?
    Hur länge då?
    När jag var liten så var det guldtia som gällde iallafall.. 😉

Kommentera

