Valborg


Alltså, det här med att fira Valborg har jag aldrig riktigt förstått vitsen med. Jag har inte varit på ett valborgsfirande sedan jag var liten och följde med mamma, och inte ens då kan jag minnas att det var speciellt roligt. Men när Riddaren ringde och frågade om han skulle kompa och komma hem lite tidigare så vi kunde gå bort till det lokala firandet och titta på majbrasan och fyrverkerierna så tänkte jag att okej då, för Alex’s skull kan vi väl det.

Det regnade rätt rejält ända tills strax innan vi skulle gå och det var verkligen råkallt och otrevligt ute. Men vi pälsade på oss ordentligt och när vi gick var det i alla fall uppehåll. De hade ordnat fiskdamm, lotteri och försäljning av korv och sockervadd och ett band spelade (unga killar – från fritidsgården gissar jag).

Alex var exalterad, och redan lätt övertrött, när vi kom dit vid 20.40. Vi köade till fiskdammen så han fick en godispåse (som han knappt tittade åt ”för det var ju inte lördag och jag äter ju bara godis på lördagar” som han sa)


Bandet.


Alex och Riddaren tittar på en minnessten.

Lätt försenade tuttade de äntligen på majbrasan vid 21.15 eller så. Det var vääääldigt skönt med värmen den utstrålade! Någon kör som sjöng eller så fanns inte i vår lilla Hood, men det var ett äldre par som stämde upp i ”Vintern rasat ut bland våra fjällar” och det märktes att de verkligen kunde sjunga så det var riktigt trevligt. 🙂

När brasan börjat brinna ner drog fyrverkerierna igång.


Fyrverkerier (går INTE att fota utan stativ och systemkamera – men ändå…).

När de var slut kändes det väldigt lämpligt att gå hem med en övertrött (och smått ilsken son som inte aaaaaalls var trött enligt egen utsago). Jag frös som en hund och vi hann knappt hem innan regnet började piska igen. Bra tajmat av oss!

Sen var det jättekul att hantera den övertrötta sonen, men det är en helt annan historia. Och idag har han i alla fall hävdat att det var kul igår. Så det får väl vara värt det. Trots att både min och Riddarens förkylningar blommat upp med förnyad kraft under natten. Det var nog inte nyttigt att frysa!

Etiketter: ,

Kommentera

