Kolmårdens djurpark del 2


När föreställningen var klar och vi druckit, och knaprat i oss ett par kex, gick vi in till delfinlagunen. Vi struntade i föreställningen. Den kan vi se nån annan gång i år. Men vilken himla tur att vi tog svängen in i lagunen! Inte minst för att de hängt ut det konstgjorda sjögräset som delfinerna lekte med.


Ingen delfin, men en Alex med ännu en glugg.


Lek med ”sjögräset”.


Det är kul att dra i tydligen.

Men den största anledningen till att det var så kul att vi gick in i lagunen var att en av delfinungarna bestämde sig för att leka en lång stund med barnen på andra sidan fönsterrutan! Jag har aldrig sett något liknande! barnen höll upp sina gosedjur och delfinungen stod helt stilla på sin sida rutan och tittade på gosedjuren och på barnen och nickade med huvudet när barnen vinkade och strök sig mot rutan när de klappade på fönstret. Den ville så gärna leka med dem såg man! 🙂 De vuxna brydde den sig inte om, utan det var barnen som intresserade den. Gissa om jag svor för mig själv över att jag hade fel objektiv (telet) på kameran? Jag fick göra det bästa av situationen och backade och fotade efter bästa förmåga.


”Hej! Ska vi leka?”


”Vad har du där?”


Intensiv ögonkontakt med Alex. Och åh vad jag stör mig på att jag kapade nosen.

Jag känner egentligen en intensiv motvilja mot att man håller delfiner i fångenskap. Sådana djur ska leva fria! Men jag känner att Alex är för liten för att prata om sånt än. Han skulle bli så ledsen om jag sa det, djurvän som han är, så jag klistrade på leendet och visade inte hur beklämd jag blir av att se dem i en liten bassäng.

Etiketter: ,

Kommentera

