Kolmårdens djurpark del 3


När det var en timme kvar innan parken stängde drog vi oss mot den stora lekplatsen (som Alex tycker är det roligaste av allt). Riddaren och Alex gick i förväg och jag tog svängen runt elefanterna och surikaterna. En av elefanterna stod och tog ett fotbad, övervakad av en skötare. Bebiselefanten var ute på baksidan och skymtade bara genom den öppna dörren. Tur jag hade teleobjektiv och i alla fall kunde slänga iväg ett kort genom elefanternas boning, ut genom dörren och in i hagen där de stod.


Sötnosen!

Sen traskade jag efter mina grabbar och hittade dem på lekplatsen. Riddaren på marken och Alex högt uppe i en klätterställning dit han klättrat alldeles själv.


Alex funderar på hur man kommer ner.

Man måste nog känna min son rätt väl för att förstå hur stort det var som hände sen. Alex har varit jättesen med det här med balans och våga klättra/balansera. Förra året vågade inte ens åka en normal rutschkana eller klättra upp för en ribbstol eller klätterställning med lodrät ”stege”. Även i år har han varit feg när det gäller att balansera på stockar där man kliver från den ena till nästa.

Men nu plötsligt sprang han rakt bort till en stor och hög klätterställning som såg ut som ett gigantiskt spindelnät med kablar uppspända kors och tvärs. Och så klättrade han upp och började klättra hit och dit och högre och högre. Och jag stod nedanför med hakan vid knäna…typ…och bara stirrade häpet. Sen fick jag snabbt upp kameran och började föreviga detta historiska ögonblick. 😉


Halvhögt upp, på väg över en ”bro” mellan två stolpar.


Lite läskigt att trängas med andra – men det går.


Kaxigt avslappnad spanarlook.


HÖGT upp! (Så högt så jag hade andan i halsen.)

Så härligt med detta nyvunna själförtroende! Lite svårt att komma ner var det, men det gick, även om priset blev en skrapad arm. Men jag tror han var rätt stolt över sig själv efter allt beröm han fick av Riddaren och mig. 😉

När parken stämde gick vi förbi björnberget och jag hann knäppa några kort på en av de nyfödda små nallarna. Så himla söta!!!!


Som en gosedjursnalle!

Det var tre par trötta fötter som traskade sista biten till bilen. Hu, det märks att vi varit mycket sjuka och inte alls är i form! Vi var sååå trötta! Men vilken mysig eftermiddag vi hade!

Etiketter: ,

2 svar to “Kolmårdens djurpark del 3”

  1. Mossfolk Says:

    Så fina kolmårdenbilder i alla tre inläggen!
    Jag är stormförtjust i Kolmården! Förvisso finns det mycket att tycka om det här med instängda djur, men jag tror att det är jättebra att människor får en möjlighet att se och uppleva dem -få en ökad förståelse för det som finns utanför asfaltsdjungeln…

    • Petra Says:

      Vad kul att du tyckte om bilderna! 🙂

      För mig är det väldigt dubbelt, det här med djurparker. Bra att kunna visa riktiga vilda djur för barnen och kunna prata om vikten av att värna om deras naturliga miljö. Dåligt att dessa fångna djur får offra sig för sina vilda släktingar. Men visst, de flesta djuren på Kolmårdens djurpark verkar ha det rätt bra. Det är mest delfinerna jag har riktigt svårt att se utan att bli ledsen.

Kommentera

