Vattkoppor


I torsdags började Alex bli hängig under dagen. Han och Riddaren var ute hos min svägerska och Alex’s kusin Hilda på dan och sen hämtade de mig efter jobbet. Då var Alex helt hängig och klagade över att han hade ont i magen. Vi hade tänkt uträtta lite ärenden och ta en fika på Lindahls, men fick korta ner shoppingen och åka hem med lillskrutten. På kvällen fick han feber och han hade ingen aptit.

Igår var han helt däckad, lilla älsklingen. Han bara låg i sängen och tittade på Scooby Doo och Frost hela förmiddagen. På morgonen hade han diarré och magknip och aptiten var obefintlig. Febern steg och till slut var han jättevarm. Jag låg hos honom nästan hela tiden för jag kände mig också febrig och var hur trött som helst. Till slut, på eftermiddagen, efter att jag tvingat i honom lite mat (fick mata honom framför TV:n) tyckte vi att han skulle ta en paus från allt tittande eftersom han hade fått huvudvärk också. Då somnade han på soffan och sov en dryg timme.

Undertiden passade jag på att fixa lite i trädgården och Riddaren städade boden.


Somnade insvept i min fleecetröja.

När han vaknade var han jätteledsen, glödhet och feberyrslig så då fick han Alvedon. Efter en halvtimme gick febern ner och han orkade plötsligt vara uppe och leka lite. Sen var han hyfsat pigg resten av kvällen och åt lite köttbullar och makaroner (önskemat) och spelade dataspel med Riddaren. Jag läste saga och klockan var nog närmare 23.00 innan han somnade.

I natt har febern hållit sig betydligt lägre och när han vaknade var han skapligt pigg. Men magen bråkar på honom så han har ont av och till. Vid frukosten ville han inte äta så jag satt och matade honom igen (vad gör man liksom?). Då såg jag plötsligt att han hade små röda utslag lite överallt. Och när jag drog upp tröjan hittade jag fullt av röda, myggbetsliknande, utslag på ryggen och magen.

Jaha. Vattkoppor antar jag. Det har varit utbrott av vattkoppor i flera omgångar på dagis och jag tänkte så sent som i onsdags att det är konstigt att Alex inte fått det. Jag har länge försökt få Riddaren (som inte haft det) att vaccinera sig och tänkt att vi då kunde vaccinera Alex samtidigt. För vattkoppor i sig är väl för det mesta inte speciellt besvärligt att ha som barn, men det gör ju att man kan få bältros som vuxen, och det är ju betydligt värre. Jag vet inte om vaccinering tar bort risken för bältros men jag gissar det (?).

Så nu återstår att se hur illa det blir på Alex. Och kanske framför allt hur det ska gå för Riddaren. Vattkoppor i vuxen ålder kan ju vara förfärligt har jag förstått. Jag är glad att jag har haft det åtminstone. I och för sig hade jag väl rusat och vaccinerat mig så fort Alex började dagis om jag inte haft det…

Det ser i alla fall ut att bli ännu en Scooby Doo-dag här i Hooden.

Etiketter: , ,

4 svar to “Vattkoppor”

  1. Mossfolk Says:

    Vad skönt att han fick det nu och inte när han är äldre. Jag hade aldrig hört talas om att man vaccinerar barn mot vattkoppor…
    Hoppas nu att Riddaren klarar sig!

  2. Annika K Says:

    Plutten 😦

    Hoppas Riddaren slipper. Och OM han åker på det att det blir lindrigt

  3. Fru Nattfrost Says:

    Lilla vännen… 😦

Kommentera

