Semester


Idag jobbade jag sista dagen innan semestern och nu är jag äntligen leeeedig! Jag har nog mentalt börjat nertrappningen hela veckan för jag har varit så sjukt komatrött hela tiden.

Det enda jag orkat idag efter jobbet var att gå in på Hallbergs Guld och klura ut vad jag nog ska köpa för resten av mitt presentkort. Jag hittade ett rätt maffigt smyckesskrin i benvit skinnimitation så kostar 695 kr (men man får 10% rabatt som klubbmedlem) och sen fanns det ett matchande hängsmycke med kedja till de örhängen jag köpte för några veckor sedan (vitt guld med färglös topaz). Det kan jag få 20% rabatt på och då hamnar jag nästan exakt på de 3 200 kr jag har kvar av presentkortet. 🙂

Jo, sen har jag gått en sväng i trädgården med macroobjektivet också.


De där mörkröda rosorna jag älskar ska visst blomma vackert på min födelsedag i morgon också.


De vita rosorna ser lite ledsna och skräpiga ut efter allt regn vi fått sista veckan.


De orangefärgade rosorna blommar som sjutton i år (första året de vill sig).


Blåklockorna sjunger på sista versen. De verkar dessutom bara blomma vartannat år (?).


Vi har i alla fall sallad och dill så vi kan utfodra hela kvarteret. Jag fattar inte hur det kan bli så mycket på så liten yta?


Och sockerärtorna växer och frodas. Nu väntar vi spänt på blomingen.

Jordgubbar och smultron mognar i ett, och i krukor på altanen sväller det paprikor. Det är mysigt att kunna gå ut och skörda från sin trädgård – även fast man har en så liten plätt som vi har utan plats för t ex pallkragar. I synnerhet när man har barn. Jag tror det är nyttigt för barn att se hur frukt, grönsaker och bär växer.

Men i år är första året vi inte kommer att drunkna i äpplen. Tre år har vårt lilla äppelträd dignat av frukt, men i år tror jag det blir max 15 äpplen.

Etiketter:

2 svar to “Semester”

  1. Tiggertufflan Says:

    VI har en större trädgård men än har vi inte hittat energi nog att odla så mycket som vi skulle kunna. Vi har dock lite rabarber, en vinbärsbuske, lite smultron och snart tomater. I skogen precis bredvid huset har vi blåbär. Det är något speciellt med att bara kunna plocka och äta av sitt ”eget” och precis som du skriver så tror jag det är nyttigt att få se och uppleva det också.
    Härligt med semester förresten ! Längtar också men har 4 veckor kvar att jobba…

    • Petra Says:

      Jag kan verkligen rekommendera att odla plocksallad. Det blir så himla mycket och kräver minimalt av en för att det ska lyckas. 🙂

      Härligt med blåbär inpå knuten så där!

Kommentera

