Fråga


Måste man ha dåligt samvete om man verkligen inte alls har lust att göra så himla mycket på sin semester? Vissa far och flänger ju större delen av sin ledighet och tycker att en dag hemma är en bortkastad dag. Typ.

Själv lider jag av Den Stora Komatröttheten och har bara inte orkat ta tag i några längre utflykter/resor. Alex verkar inte allt för missnöjd med tillvaron – i synnerhet nu när vi satt upp poolen. Och på fredag ska han sova över själv hos farmor och farfar, vilket ju lär bli ett spännande äventyr för honom i och med att det är första gången han ska sova borta utan oss. Vi har ju dessutom varit i Gamla Linköping och på Kolmårdens djurpark.

Och sen åker vi ju iväg tre dagar till Astrid Lindgrens Värld, och eventuellt älgsafari. Och vi ska väl hinna med några vändor till till Kolmårdens djurpark innan sommaren är slut. Och Riddaren lär ta med honom till Ågelsjön för klättring.

Men jag får ändå lite lätt dåligt samvete när vi bara går här hemmaikring och skrotar. Men jag tror faktiskt att små saker, som att vi idag hade med oss lite fika och gick i skogen och sen till Solstenens lekplats, blir till ett litet äventyr för en femåring.

Och jag, ja, jag tror ärligt talat jag behöver återhämtningen jag får av att få ligga i en solstol i trädgården och bara få tömma huvudet och slippa så mycket intryck och social samvaro (förutom med Alex då förstås). Det var så stressigt på jobbet de sista månaderna och jag verkligen känner hur skönt det är att varva ner. Dessutom har jag sovit så himla dåligt sista veckan. Har fått ihop 5-6 timmar per natt och varit konstant trött. Men nu i natt sov jag faktiskt 8½ timme. Sååååå skönt!

Men, men, jag har tre veckors semester kvar. Och vi ska ut med kompisar på fredag. Och hinna med en sväng ner till mamma för att hämta en golvlampa och en köpmandisk som eventuellt ska målas och få nytt hem hos oss.

Etiketter: ,

4 svar to “Fråga”

  1. kattalena Says:

    Jag tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete! Det viktigaste med semestern, ja faktiskt hela poängen är ju att återhämta och vila upp sig. Koppla bort jobbet o stressen och bara vara. Det är ju alldeles för lätt att se semestern som tiden då man ska hinna med allt det där man inte hinner när man jobbar… Men alla behöver vi nog egentligen mest hemmatid och bara vara. Även barnen. De har ju fullt upp på förskolan och mår nog också bara bra av hemmavila och samvaro. Så det låter underbart att försöka ta det lugnt och inte boka upp sig och hitta på alltför mycket under semestern tycker jag 🙂

    • Petra Says:

      Jo, det är sant. samtidigt är ju inte Alex ett fem-dagar-i-veckan-på-dagis-barn. Han är rätt mycket ledig tillsammans med sin skiftarbetande pappa så han har en rätt bra balans mellan intensiteten på dagis och hemmadagar även till vardags. Och nu tror jag han saknar jämnåriga kompisar rätt mycket. Det är rätt tomt på lekplatserna här i Hooden så det är inte så lätt att hitta barn att leka med heller. Och han är ledig från dagis 2 månader iom att Riddaren har så sen semester i år.

      Jag är mest rädd att han ska känna sig understimulerad och uttråkad. Annars håller jag, rent generellt, med dig om att även barn säkert mår bättre av att inte ha för hektiskt schema på semestern.

  2. Mossfolk Says:

    Nej tok heller! Katta har skrivit så himla bra. Lugn och ro, tid för återhämtning och framförallt tillsammans-tid utan en massa måsten och tider att passa. Det är ju precis lika viktigt för barnen som för de vuxna…
    Dessutom tycker jag att ni verkar hinna med en massa skojigheter ändå och miniutflykter i närområdet eller picknickar på vardagsrumsgolvet är starkt underskattade 🙂

    • Petra Says:

      Det svåra är att hitta balansen mellan ”tråkigt att vara hemma” (som det lätt blir om mamma vill ligga i en solstol eller ägna sig åt städning eller annat man borde göra ) och ”vardagsaktiviteter som är roliga” (typ göra utflykter, leka tillsammans, träna på cykling och vattenvana och sånt där).

Kommentera

