Intensivträning


Vad göra en stekhet dag när solen gassar? Åka till närmsta badstrand ligger ju nära till hands, men icke! Riddaren, som ska jobba i natt, vaknade ganska tidigt, precis lagom när Alex och jag tänkt ta med cykeln ut på en övningsrunda. Han ville följa med, så vi väntade in honom. Sen bar det iväg. Det var ungefär hur svettigt och jobbigt som helst att springa böjd över en barncykel och jag frågade mig själv flera gånger hur kloka i huvudet vi egentligen var. 😉

Nu var det i ärlighetens namn mest Riddaren som höll i Alex. Mest för att han var överlägset bäst pedagog (kombination av att han är noggrann med att han ska lära sig rätt från början och av att Alex har mycket mer respekt för honom och därför lyssnar mer på honom). I början var det helt hopplöst med balansen (allt han lärde sig av att cykla på balanscykeln verkade som bortblåst), men efter ett tag gick det bättre. Vi var ute rätt länge och avverkade 2,5 km enligt Runkeeper. Vid ICA fick vi pausa och köpa glass och kall dricka för att inte försmäkta. Ändå var vi helt genomsvettiga och matta när vi väl kom hem. Alex var så trött att han nästan tjöt och drack två stora glas juice. Men han var ändå stolt över sina framsteg och på slutet cyklade han till och från helt själv (även om han rätt vad det var fick lut på cykeln som han inte kunde parera själv). Men den här cykeln kan han trampa på utan problem och få fart på (skam vore det iofs annars, med tanke på priset). Den förra var det nog nåt tjall på för han lyckades aldrig få ordentlig fart på den (men den var å andra sidan en kasserad cykel som mamma hittat gratis).

När vi återhämtat oss lite efter cyklingen hoppade hela familjen i poolen. Det var 27 grader i vattnet, vilket av någon anledning kändes iskallt tyckte jag. Gud så jag frös! jag börjar tro att det var fel på termomentern. 🙂 Alex frös också så han hackade tänder, men ville ändå bada. Det var bara Riddaren som tyckte att det var skönt.

Vi letade fram en luftmadrass från vinden (som egentligen är alldeles för stor för poolen) åt Alex. Jag tänkte att det skulle vara nyttig balansträning att flyta på den. Och det blev det. Mer än jag tänkt mig kan man lätt påstå!


Lycklig unge på luftmadrass.


Riddaren och Alex tränade på att doppa huvudet, vilket Alex fortfarande tycker är lite läskigt.


Värst är när man kommer upp och får vatten i ögonen.

Nån minut efter att jag lagt undan kameran låg Alex på luftmadrassen och busade med Riddaren. De skvätte vatten på varandra och plötsligt tappade Alex balansen och välte av luftmadrassen och ramlade på rygg rakt mer i poolen och sjönk som en sten. Alltså, de sekunder han var försvunnen under ytan! Det är som de säger, när man blir riktigt rädd saktar tiden in och varje sekund är en evighet. Jag bara skrek ”Hjälp honom upp!” och skulle just rusa i själv när ungen dök upp – frustande och hostande. Han ställde sig upp och jag trodde han skulle gråta och vara livrädd. Men icke. Han nös och hostade och fick sätta sig i pappas knä, men han grät inte. Han hade blivit rejält rädd, det förstod vi senare, men han uppvisade ändå förvånansvärd tapperhet. Han skrattade lite lätt hysteriskt när Riddaren skojade med honom om att han minsann doppat hela huvudet nu (han har inte vågat det när vi övat).

Själv fick jag kämpa för att inte visa hur rädd jag blivit och gick in och fixade fika när jag försäkrat mig om att Alex var okej. De fortsatte att bada och skratta och busa medan jag var i köket. Jisses vad jag skakade i händerna av adrenalinpåslaget! Hönsmamman, ni vet. 😉

Men det blev alltså en dag fylld av träning för Alex. Träning och tillsammanstid. Jag tror han var rätt nöjd med sig själv, och med dagen, nu ikväll.


Frusen tussing, värmer sig i solstolen efter badet.


Och hans mamma fastnade visst också på bild.

Etiketter: , ,

Kommentera

