Astrid Lindgrens Värld – del 1


Hej! Nu är jag tillbaka! Eller, egentligen var vi tillbaka redan i måndags kväll, men orka blogga då liksom… Och igår hade jag fullt upp med att redigera bilder och ha migrän och idag har vi varit på Kolmårdens djurpark.

Men nu då. Nu ska jag försöka bjuda på lite bilder från vår tripp till Astrid Lindgrens Värld. Vi åkte i lördags och hade hyrt en liten stuga i två nätter precis intill parken. Jag ville boka hotellrum (förstås, för jag är inte mycket för primitivt boende) men fick ge mig den här gången.

Jag höll på att dö äckeldöden över det snusk som fanns i badrummet (jag lovar, det var inte ordentligt städat på tre evigheter och det grodde både svartmögel och bakterieodlingar längs golvet som fick mig att bli spyfärdig). Vi hade ju i alla fall med oss egna kuddar och sängkläder, och på det stora hela överlevde jag ändå över förväntan. 🙂

Alex var helt exalterad över äventyret att bo i en liten stuga. Han pladdrade oavbrutet och for som ett torrt skinn upp och ner ur de två våningssängarna och mellan fönstren där han drog upp och ner rullgardinerna och öppnade och stängde fönster tills man trodde man skulle stressas sönder av hans hysteriska farande. 🙂

När vi kommit i ordning åkte vi in till Vimmerby och gick runt lite. Vi hittade ett fik där vi fikade. Tyvärr var hela Vimmerby fullständigt nerlusat av påflugna getingar som svärmade hysteriskt runt en så fort man försökte äta eller dricka nåt så Alex fick tokspel när vi satt ute och skulle fika. Jag fick ta med honom in och fika klart där, medan Riddaren satt kvar ute. Ah…well…


På ett av torgen fanns Hoppetossa (Pippis båt). Jättekul att leka i tyckte Alex.

Vi åkte tillbaka till stugan och gick en rekognosceringstur för att se om det fanns någon restaurang på området där vi skulle kunna äta på kvällen. Vi gick och gick i hettan, men hittade inget. På vägen tillbaka höll vi på att trampa på en söt liten snokbebis som ringlade i gräset. Den ringlade ända in under min sandal, där den gömde sig lite innan den ringlade vidare ut på asfalten. Jag konstaterade att jag inte blir det minsta rädd av att ha en snok under min sandalklädda fot, men får halvpanik av närgångna getingar, tvestjärtar och andra otrevliga insekter. Gissar att jag är lite halvudda där kanske? 😉


Ca 2 dm lång och jättesöt!

Vi tog bilen in till Vimmerby på kvällen och åt på restaurang/pizzeria Monte Carlo som hade både god mat och trevlig personal. Jag åt Fläskfilé Nobis, Riddaren tog souvlaki och Alex åt korv och pommes frites. Trevligt nog kunde vi sitta inne (getingfritt) under en luftkonditionering, så det var hyfsat svalt.

Eftersom Alex sov hela resan från Linköping och ner (efter att ha ställt den obligatoriska frågan ”Är vi framme snart?” ungefär 10 ggr) var han inte trött överhuvudtaget när det var läggdags. Klockan var närmre 23.00 innan han äntligen somnade.

Riddaren och jag tittade klart på en film vi påbörjat kvällen innan. Sen sov vi också.

(Fortsättning följer)

Etiketter:

2 svar to “Astrid Lindgrens Värld – del 1”

  1. Tiggertufflan Says:

    Gillar inte heller den typen av boende där man ska städa efter sig just för att det alltid (oftast) är så ostädat/äckligt – alla tycks inte ha samma syn på vad städat är. Fast jag är inte så förtjust i hotell heller även om det är betydligt renare där. Det är den där grejen med att någon annan precis nyligen har haft den där sängen och det där badrummet som sitt- något som i vanliga fall är högst privat. Men ibland får man ju bita ihop. Jag hoppas att barnen inte blir lika ”pjoskiga” som jag men det är svårt att inte överföra det. Jag tror egentligen inte att lite ”skit” är så farligt (inom vissa gränser förstås). Det är bara ÄCKLIGT !

    • Petra Says:

      Fast på hotell finns det i alla fall en städerska som ska städa av rummet. Och är det grisigt i badrummet kan man klaga i receptionen. 😉 Men jag håller med dig om att det inte är jättemysigt att lägga sig i en säng som gud-vet-vilka sovit i innan. Vi lider nog av lite sjuklig bacillskräck du och jag! 😀

Kommentera

