Porträtt


Det här med att försöka ta någon form av porträttfoto på en 5-åring… Ja, jisses! Det är sannerligen inte lätt att få till. Han poserar bredvilligt nog, och har förvånansvärt tålamod, så det är inte det. Men det är ju så förtvivlat roligt att göra miner och grimaser! Och när han faktiskt försöker posera är han så självmedveten att det är dösvårt att få några avslappnade och naturliga bilder.

Idag passade jag på efter badet och fick honom att sitta på en plats med en hyfsat neutral bakgrund. Men det blir ju lite si och så. I synnerhet som det naturliga ljuset inte riktigt räckte till så bilderna blev oskarpa så fort han rörde sig (därav den suddiga mittenbilden – som annars är min favorit).
 

Alex 140823
Nu gjorde jag minimalt. Orkade inte städa upp bakgrunden ordentligt ens. Men det blir ändå okej bilder tycker jag. Inte ”ge bort i julklapp-fina” – men okej för ens egen samling.

Jag tänker att många föräldrar nog glömmer bort det där. Hur lätt det faktiskt är att ta åtminstone halvskapliga bilder på sina barn om man bara lägger ner lite möda på det. Hitta en neutral bakgrund (en säng med en ljus vägg bakom är toppen, en gräsmatta som sluttar funkar också bra) och sätt på barnet/barnen enfärgade kläder (som matchar om man har flera barn) eller klä av det naken (som jag gjorde här ovan). Tänk på ljuset. Ingen blixt. Gärna ljus från ett fönster bakom dig eller från sidan. Utomhus gärna mulet. Mer behövs inte.

Etiketter:

Kommentera

