Simskola


Innan vi gick hem från simskolan sist köpte vi ett par simglasögon åt Alex. Chockrosa ville han ha. Och det var verkligen bra simglasögon som höll tätt och var lätta att justera. Alex fick prova dem i badet tidigare i veckan. Han övade på att blåsa bubblor med munnen under vattnet och lägga örat under vattnet och lyssna – som de tränade på förra gången på simskolan. Och så försökte jag övertyga honom att titta under vatten med simglasögonen. Naturligtvis lyckades han få en liten kallsup det första som hände (trots mina noggranna instruktioner om att ha stängd mun och hålla för näsan) så sen ville han inte försöka mer. Jag fick tjata och säga att han inte fick gå upp förrän han provat igen och när han väl tog mod till sig var det jätteroligt och så ville han aldrig komma upp. Typiskt min son! 😉 Nu vågade han inte doppa huvudet – trots simglasögonen – men han doppade i alla fall ansiktet och tittade genom glasögonen. Ett litet framsteg i alla fall. Men det får nog bli många bad i veckorna för att öva på det där med att ha huvudet under vatten…


I badkaret.

Idag är det dags för nästa lektion. Jag vet inte vem som är nervösast – Alex eller jag. För ärligt talat, det här med simskola där nästan allt vatten är så djupt att barnen inte bottnar skrämmer livet ur mig! Jag tycker det är döläskigt.

Riddaren bestämde att jag var ”väldigt upptagen med något jag behövde göra för jobbet idag”, och sa att det nog var bäst om han och Alex åkte själva till simskolan. Jag fattar varför. När jag är med blir Alex mycket fegare och vill att jag ska vara med vid bassängen. När det bara är pappa med blir han inte riktigt lika harig. Och det är ju bra. Men det känns ändå hemskt att sitta här och inte få vara med! Jag spelar upp hemska drunkningsscener i huvudet och är ungefär hur larvig som helst. Gaaaah! Varför måste jag vara en sån hönsmamma?!?

Etiketter:

5 svar to “Simskola”

  1. I mitt huvud Says:

    Vänd på det: Det är ju bra att han lär sig simma och vara trygg med att veta hur han ska bete sig i vattnet så att han INTE drunknar! Lycka till!

    • Petra Says:

      Visst är det så! Och jag tror ju egentligen att det är helt rätt att lära barnen att vara på djupt vatten och hur man ska bete sig då redan från början. Jag är bara en sån himla hönsmamma emellanåt. 🙂

      Nu hade det ju gått jättebra och det var ju såååå skönt att höra!

  2. Annika K Says:

    Skoj att det går så bra 🙂
    Och att ha tycker att det är roligt

Kommentera

