Fynda kläder


När man inte har några enorma inkomster i familjen, och en dessutom bara jobbar 75%, är det rätt skönt att köpa på sig barnkläder lite allt eftersom. Jag har med åren blivit expert på att köpa kommande storlekar på rea och att utnyttja alla rabattkuponger man får från Lindex och KappAhl (du vet, 25 eller 30% ett valfritt klädesplagg).

Alex börjar så sakta närma sig storlek 122 nu så idag gick jag igenom hans garderob. Det är rätt trevligt att inse att han redan har massor av rea- och rabattkupongsfyndade kläder i nästa storlek. Det är ju liksom inte precis så att vi har någon vi får ärva kläder av så det blir ju rätt dyrt med en ny garderob.

Och jag fick visst inte med riktigt allt, för det låg lite storlek 122-shorts kvar i garderoben såg jag när jag la in kläderna. Och sen hängde det tre tröjor till på tork där nere. Så nu är han hyfsat välförsedd. Måste bara köpa lite fler byxor, men det brukar vara svårare att hitta på rea.

Här har vi inte råd med coola dyrmärkesbarnkläder, utan det är nästan uteslutande KappAhl, Lindex och H&M som gäller. Undantaget vinterkläder och skor/vinterkängor för då satsar vi på kvalité och köper dyrare märken.

Förresten måste jag ge Lindex en liten guldstjärna för de har i alla fall lite tröjor med lila och/eller rosa som inte är alldeles fulla med volanger eller puffärmar. KappAhl tycker jag är bedrövligt könsuppdelat efter färg. Alla killkläder är blå/grå/svarta/bruna/gröna och alla glada färger hittar man på tjejavdelningen. Alex gillar rosa och lila och rött, men vill inte ha puffärmar och volanger. Nästan omöjligt att hitta såna kläder har jag märkt. Suck vad tråkiga ni är som bestämmer vilka kläder som ska säljas i butikskedjorna!

Etiketter:

5 svar to “Fynda kläder”

  1. Malin Says:

    Förstår inte varför det måste finnas tjejkläder och killkläder. Kan det inte bara vara barnkläder, så får man välja själv. Skulle vilja ha en tröja med en katt till min son, men alla jag hittat är med volanger och liknande. Så tråkigt!

    • Petra Says:

      Jamen visst är det TRÅKIGT! Jag tror de flesta mindre barn gillar färgglada kläder och kläder med söta djur på. Men det struntar ju klädkedjorna glatt i. Det är så himla konstigt! Själv ska jag gå och köpa en fin randig tröja på Lindex åt Alex som går i rosa, vitt, lila. Inte för att han egentligen behöver fler tröjor, men för att han önskar sig en rosa/lila tröja och där fanns det ju äntligen en. Och jag ska berätta för expediten att det är till en kille och hur mycket jag letat efter en sån tröja i neutral skärning.

  2. Mossfolk Says:

    Tradera, har jag upptäckt. Det är ju vansinnigt dyrt att köpa nya kläder som de växer ur på nolltid, speciellt när de är så här små. Hela 62-garderoben är fyndat på tradera och nu snart även 68… Fast det blir väl iofs kanske skillnad på skicket på det begagnade när barnen blir större och sliter på kläderna på ett annat sätt.

    • Petra Says:

      Jag handlade också mycket på Tradera när Alex var liten. Men det är som du säger, ju större de blir desto längre kan de ha kläderna och desto mer sliter de på dem. På sista tiden har jag blivit rätt missnöjd med Traderaköp så jag har slutat handla kläder där (man hittar fläckar som inte andes i annonsen eller kläderna är tunnslitna).

Kommentera

