Doppa huvudet


När Alex badar här hemma passar vi alltid på att träna på att doppa huvudet samtidigt. Av någon anledning har det varit läskigare att doppa hela huvudet med simglasögon än utan. Fram tills igår. Då släppte det plötsligt och Alex stoppade plötsligt ner hela huvudet, höll andan läääänge och tittade (med simglasögon) under vattnet.

Och idag på simskolan imponerade han återigen på sina föräldrar! Han vågade simma med simplatta. Han fick inte panik när simläraren lämnade honom och en annan pojke ensamma mitt på det djupa (simmandes med varsin simpinne) när ett annat barn plötsligt sjönk när det tänkte simma från en grund avsats till en annan (vissa barn har verkligen ingen självbevarelsedrift verkar det som). Och sen hoppade han från bassängkanten, ner på djupt vatten så hela han kom under vattenytan (!!!). Alltså, vi pratar om barnet som ett tag blev hysteriskt om han fick lite stänk i ansiktet! Och nu hoppade han ner i djupt vatten utan att kunna simma – utan någon slags flytdyna eller liknande. Det hade inte jag gjort när jag var fem år, det kan jag lova!

Han höll simläraren lite i ena handen och det märktes att han var lite skakad när han kom upp (han klamrade sig fast vid henne i några sekunder). Men han blev inte ledsen, utan kändes sig modig berättade han efteråt. Och jag hann fånga ögonblicket på film (hade med filmkameran) så det var extra kul!

Min modiga, modiga kille! ❤

Etiketter: , ,

5 svar to “Doppa huvudet”

  1. Annika K Says:

    Härligt 🙂

  2. Tiggertufflan Says:

    Visst är det både roligt och skönt när det går över förväntan. Ganska ofta oroar jag mig för saker när det gäller barnen som jag sen inser att jag inte hade behövt oroa mig för då de helt plötsligt vågar/kan mycket mer än vad jag trodde de skulle. Sen finns det såklart gånger då det inte blir så också. Men visst är det härligt när det blir åt det bra hållet ! 🙂

    • Petra Says:

      Ja, det är jätteskönt! Nu är jag åtminstone inte paniskt rädd när han är i vattnet längre. ;-P Känns som han börjat fatta lite hur man ska bära sig åt liksom.

  3. Mossfolk Says:

    Vad roligt att det går så bra… Och säkert växer han massor när han vågar prova nya saker. Men FY för att vara simlärare, tänkte jag också. Jag skulle vara nervös hela tiden!

    • Petra Says:

      Ja, huga så hemskt! 🙂 Hur håller man reda på upp till 8 barn som inte kan simma i en bassäng som är 1,50 djup liksom? Jag skulle INTE vilja testa!

Kommentera

