Sjätte sinne?


Ibland tror jag man har nåt slags sjätte sinne som förälder. Eller, man är i alla fall väldigt bra på att se små, små, ledtrådar. I torsdags var Alex sitt vanliga glada jag, förutom att han var väldigt röd om kinderna på kvällen och ovanligt trött. Han hade å andra sidan fått gå upp mycket tidigare än vanligt så det var ju egentligen inte så konstigt att han var lite trött på kvällen.

Igår morse var han också trött, men det var tidig väckning igen. Alltså inte så ovanligt att han var trött. Men hela dagen på jobbet hade jag på känn att han skulle bli sjuk och när vi hämtade honom på dagis var det en extremt ynklig och ledsen liten kille som kom gående och klättrade upp i famnen. Han var glödhet, hade huvudvärk och var helt slut. Så mina och Riddarens planer på att vi skulle åka och handla fick snabbt ställas in. Det var bara att bära hem honom och bädda ner honom. Vare sig jag eller Riddaren var dock förvånade. Båda hade, var och en på sitt håll, haft känslan av att han skulle bli dålig under dagen.

Han frossade och var så ledsen, så ledsen när vi kom hem. Jag fick i honom lite Alvedon och sen somnade han. Riddaren fick handla ensam och när han kom hem byttes vi av så jag lagade mat medan han höll Alex sällskap. När maten var klar hade Alvedonen slutat verka och Alex frossade och hade ingen matlust. Han fick i sig några gurkskivor och några färska jordgubbar, det var allt. Det är hopplöst när han får feber för han matvägrar alltid då. Efter en rejäl omgång med feber brukar han ha tappat flera kilo i vikt… 😦

Jag försökte ta tempen på barnet, men det gick inte för han frossade så att han inte kunde slappna av. Det sägs ju att man inte ska ge febernedsättande till barn för febern är kroppens sätt att bekämpa bacillerna. Men om inte Alex får det vare sig äter, dricker eller sover han. Och det är nog värre. Så han fick Ipren när vi bäddade ner honom och Alvedon vid 03.00 när han på nytt glödde som ett element och inte kunde sova.

I morse kunde jag ta tempen när han vaknat. Då hade han 39,5. Högre temp har jag aldrig mätt upp på honom så jag undrar verkligen vad det är för skit han åkt på??? Han har huvudvärk och är såååååå ynklig. Han bara ligger i sängen och tittar på barnprogram. Och vill helst att jag ska ligga hos honom. Men nu har han somnat och jag behövde verkligen få resa mig en stund kände jag. Jag är helt ledbruten av allt liggande.

Etiketter:

2 svar to “Sjätte sinne?”

  1. Tiggertufflan Says:

    Jag försöker undvika det där med febernedsättande just för att jag tänker (och har hört) att febern ändå har en funktion MEN samtidigt så kan ju inte barnen ligga där och inte få i sig något på flera dagar. Så det brukar ändå ofta bli så att de får något för att få ner febern när det behövs för att de ska dricka (och kanske äta något litet). Det finns ju barn som inte verkar bli så påverkade av feber (och det kan säkert också variera gång från gång) och DÅ finns det ju ingen anledning att peta i dom Alvedon, men när dom blir så där jättepåverkade så att dom inte ens går att få i något drickbart, ja då känns det mer som ett måste…
    Hoppas Alex kryar på sig snabbt för det är verkligen inget kul när det är så där sjuka.

  2. Petra Says:

    Jag är rätt säker på att det är halsfluss han har och då känns det definitivt okej med Alvedon/Ipren för halsfluss gör ju verkligen gräsligt ont!

Kommentera

