Blommor och bin


Jag har alltid trott att det skulle bli rätt så awkward och lite svårt att förklara det här med blommor och bin för mitt barn. Vi har pratat en del om hur provrörsbarn blir till (av förklarliga skäl) och om vad som händer i magen och hur barnet kommer ut. Men inget om sex och sånt.

Men idag vid middagsbordet pratade Alex om att man måste vara gifta för att få barn och då var jag ju tvungen att rätta honom och då ville han förstås veta hur man egentligen får barn.

Jag försökte förklara – enkelt och rakt – och barn är så härliga på det sättet. Han liksom bara ”jaha, okej” och sen var det inte mer med det. 🙂 Sen ville han att jag skulle förklara hur han blivit till en gång till (detta är en av de få gångerna jag är tacksam över att ha behövt göra en IVF-behandling för det är betydligt lättare att i detalj förklara hur det går till än hur en vanlig befruktning går till). 😉

Strax därefter konstaterade han att han är jättejättekär i Agnes och vill gifta sig med henne. Och så berättade han att han nog gärna vill pussas med henne nån gång när de är ensamma (de andra barnen retades med dem när de pussades på dagis för länge sedan så efter det har de inte gjort det). 🙂

I nästa andetag berättade han att han är liiiite kär i Moa också. Och kanske lite kär även i flickan han varit så himla arg på (!). När jag spärrade upp ögonen och låtsades chockad och utbrast ”Va!? Vad SA du?” svarade han pillemariskt att ”Jamen, kärlek börjar med ilska vet du”. Himla unge till att vara en Casanova då! Haha! 😉

Etiketter:

2 svar to “Blommor och bin”

  1. Mossfolk Says:

    Ah, ja men det är klart att man tar det i den ordningen och berättar om hur ivf-barn kommer till först! Jag som har funderat lite på hur det ska bli den dagen det kommer på tal och jag ska berätta att han har blivit till lite på ett annat sätt…

    • Petra Says:

      Det föll sig väldigt naturligt att göra så för oss i alla fall. Ofta är ju första frågan ”hur kom jag in i din mage” och då måste man ju som ivf:are svara lite annorlunda. 🙂

Kommentera

