Dagens Alex


Efter att ha delat säng en hel natt med ett barn som skakat huvud, och väckt mig ungefär sjuttionitton gånger, är jag inte jättefräsch. Lägger handen på ett styck huvudskakande barn igen och hör då en ljus stämma som viskar:

”Jag skulle bara provtesta, hur du skulle agera!”

Alltså, hade jag inte varit så groteskt trött där och då hade jag garvat högt! Snacka om snygg undanflykt! Och språkbruket sen! Är han verkligen bara fem år? Ungen slänger sig med såna ord ibland! Han snappar upp så himla mycket.

Och nu, senare på eftermiddagen satt han och räknade hur många Legobitar det var i en ritning. Det finns en karta längst bak där det är en bild på en Legobit och så står det hur många bitar det finns i kartongen (allt mellan 1-8 var det). Och han räknar och räknar och med väldigt lite hjälp adderade han bitar upp till 20 eller så. Sen fortsatte han hela vägen till 70-80 nånting och behövde mest bara hjälp när man ska gå från t ex 29 till 30 (blir lätt tjugotio där) och när det var t ex 56+8 och sånt som var lite för svårt. Jag vet inte, det kanske är helt normalt att kunna räkna så där när man är fem år, men i så fall var jag väldigt usel på matte när jag var fem år för jag kunde då inte räkna så där bra!

(F ö är det en vääääldigt långsam förbättringsprocess som pågår när det gäller detta himla huvudskakande. Han gör det nästan aldrig när han är vaken, men om nätterna kommer det. Och är han täppt, eller törstig, eller fryser, eller är för varm eller sjuk på nåt sätt eskalerar det genast. Men han gör det inte lika våldsamt och han slutar så fort man säger till honom. Jag tror helt ärligt inte han kommer att sluta förrän den dan han själv på allvar känner att han VILL. T ex när han en vacker dag kommer på att han vill sova över hos en kompis och tycker det är pinsamt att ligga och slå med huvudet på natten för det fall hans kompis skulle vakna och undra vad han håller på med. Nåt sånt.)

Etiketter:

Kommentera

