Tant Petra


”Du ser ut som mormor” säger Alex kärleksfullt (och kanske en liten gnutta retsamt) varje gång jag sätter på mig mina läsglasögon här hemma. Kanske det kanske. Jag känner mig i alla fall mormorgammal i glasögon. Suck… Men de funkar rätt bra och jag kan numera ligga i sängen och läsa utan att ha armen sträckt rakt ut och jag orkar läsa mycket längre innan jag blir trött i ögonen.

Värre är det med dessa progressiva terminalglasögon jag fått, som jag ska ha på jobbet. De är förfärligt jobbiga att ha på sig! Jag ser bara en liten bit av skärmen i taget tack vare att de är suddiga nertill (där de övergår i läsglas) så jag får sitta och röra huvudet upp och ner hela tiden för att se. Sen blir jag illamående och lätt sjösjuk av dem tycker jag. Himla jobbigt. Så de ligger mest där i sitt fodral och jag fortsätter anstränga ögonen utan brillor. Det går i alla fall mycket bättre nu sedan jag hade besök av en ergonom som fick mig att flytta mitt skrivbord. Innan hade jag ljuset från fönstret delvis bakom skärmen och det tröttar tydligen ögonen väldigt mycket. Nu har jag vridit skrivbordet (vilket blev jättekonstigt eftersom det är ett hörnskrivbord) så att jag har en vägg bakom skärmen och jag blir inte alls trött i ögonen på samma sätt längre! Jätteskönt!


Mina nya terminalglasögon.


Verkligen gräslig ”selfie” jag tog på jobbet igår. Den ocensurerade sanningen – eller nåt.

Förra veckan fick jag ett nytt underarmsstöd också som är mycket bättre. Och så väntar jag på en vertikalmus och en ny stol. Sen kanske jag klarar att jobba för fullt igen? Hoppas!

Hoppas verkligen för det är sjukt mycket att göra på jobbet. Sjukt! Och vi är inte alls överens i gruppen om hur vi ska fördela ärenden, vad som är rätt och rimligt. Därmed sitter jag med lika många ärenden (eller fler) än de som jobbar heltid. Ain’t life sweet…?

Etiketter: ,

Kommentera

