Jönköping – bara jag och mamma


Som jag redan konstaterade i torsdags – himla bra tajming på min Jönköpingsresa! Om jag någon gång behövt komma bort och bara få ladda batterierna var det väl nu! Jag hade (återigen) hjärtklappning på tågresan ner till SJ. Först när jag bytte tåg i Nässjö gick det äntligen över.

Jag var framme i Jönköping 15.00 och gick då direkt till fiket där jag stämt träff med ex-exet. Han kom en liten stund senare och nog är det märkligt att träffa någon man inte sett på så himla många år (gissningsvis 9 år) och som man känt så väl en gång i tiden! Hårfästet hade krupit upp, håret hade bleknat snarare än grånat och han var lite fårad. Annars var han sig exakt lik. Ställer inte en enda fråga, visar inget intresse för mitt liv, men berättar glatt och ingående om sitt liv, och framför allt sina projekt. 🙂 Det är helt lugnt dock. Jag visste att det var vad jag hade att vänta. Och jag var ju helt ärligt inte där för att prata om mig, utan för att jag var nyfiken på hur han hade det nuförtiden.

När klockan passerat sex kände jag att jag nog verkligen behövde dra mig vidare, hem till mamma. Så exet, som ändå skulle åt det hållet, skjutsade mig dit.

Mamma fixade middag och jag fick sitta uppkrupen i soffan och gäspa (jag var så grymt trött). Så himla lyxigt att bara få vara. Utan en konstant ljudmatta från ett älskat barn. Kunna tänka klart och faktiskt föra en konversation. 🙂

Efter lite mat och vin blev jag, om möjligt, ännu tröttare och strax efter elva gav jag upp. Sov sen som en stock i nio timmar (!).

På lördagen promenerade vi in till stan och gick runt lite. Vi fikade på Espresso House och gick sen tillbaka bort till mammas hus och tog bilen upp till A6. Där gick vi på IKEA och mamma insisterade på att betala det jag plockat till mig (ett dra-på-lakan, en ljuslykta, presentpapper, presentsnören och ett set med stekspade m m). Sen gick vi in på Joy där jag fyndade en cardigan till 50% rabatt som mamma också betalade för (!). Så osedvanligt lyxigt att få presenter så här just när plånboken är extremt tom! 🙂

Ingen av oss hade lust att trängas så värst mycket längre i varuhuset så efter ett kort stopp på Panduro för att köpa laglappar åkte vi därifrån. Vi åkte till Huskvarna och tittade lite på hur det såg ut i mina gamla kvarter.


Drive-by-shot av huset där exet och jag bodde från det jag var 19 till 27. Det var sig likt. Inte mycket som förändras i sömniga södra Huskvarna…


Och huset där jag bodde de sista åren. Också sig likt. Högst upp, under snedtaket, hade jag min lilla lya.

När vi kom hem till mamma igen var jag toktrött. Så himla trött att jag var tvungen att gå och lägga mig och sova en stund. Sen var jag lite piggare och orkade faktiskt både hjälpa till lite med maten och spela spel (Carcassonne).


Mamma i spelartagen.


Och så drack vi lite gott rött vin.

Sent på kvällen kom vi på att vi skulle börja rensa i mammas garderob. Hon behöver rensa för hon har massor av kartonger stående hos sin särbo sedan hon sålde sin lägenhet. Vi mätte dukar och sorterade ut allt möjligt. Vid midnatt kom jag i säng och sov återigen som klubbad nio timmar (!). Fatta hur trött jag var (är)!

Söndagen började behagligt sömnigt och efter frukosten gick vi ner och rensade i mammas källarförråd nån timme. Det slutade med en stor sälja-/ge bort-/kastahög. Och dessutom fick jag en massa grejer. Skidor, pjäxor, stavar, en dörrmatta, två tunikor, en topp, en halsduk, en kudde m m. Himla givande utrensning! 😉

Alex och Riddaren kom vid tretiden och så åkte vi ut till Örjan (mammas särbo) i Månsarp och hämtade en skänk, en stor golvlampa och en kartong med morfars gamla kamera, gamla filmer, filmkameror och en projektor. Vi fikade lite så grabbarna fick ta en paus efter 19 mils kuskande med släp.

Sen begav vi oss hemåt med släpet i regnet. Det är seeegt att åka 80 km/h hela vägen! Och de åkte tur och retur! Och Alex, som verkligen alltid hatat att åka bil klagade inte en enda gång! han sov inte heller, vare sig på nerresan eller hemresan. Han fick lyssna på sagor och när han började bli så trött att han inte orkade hålla sig vaken fick han spela spel på min telefon sista biten. Min fina, stora kille!!! ❤

Summa summarum, himla mysig helg! Skönt att komma ifrån vardagen lite och trevligt med ostörd mammatid.

Etiketter: , ,

Kommentera

