Första advent


Hostan börjar så sakta släppa taget om Alex och han blir sakta piggare och piggare. Så efter viss tvekan bestämde vi oss för att ändå åka till simskolan idag. Riddaren är å andra sidan helt däckad i feber och gräslig hosta (han har århundradets förkylning som hållit i sig i en hel evighet), så Alex och jag fick ta bussen. Men det funkade det också. Och den varma, fuktiga, luften i bassänglokalen verkade göra hans luftrör gott för han hostade knappt nånting så länge vi var där. Det var värre för mitt huvud. Jag brottades med på-gränsen-till-migrän och luften där inne hjälpte verkligen inte.

Idag var de bara tre barn i gruppen så simläraren hann verkligen hjälpa Alex med simtekniken. Han har jättesvårt att förstå hur han ska göra och simmar oftare baklänges (?!?) än framlänges. 🙂 Vi måste verkligen åka och träna i badhuset på jullovet!

På vägen hem hoppade vi av i city och gick till Lindahls och köpte adventsfika. Första advent utan lussekatt vill inte jag vara med om i alla fall. 😉 Fast Alex ville hellre ha en skinkfralla och till Riddaren köpte jag en bakelse för han är inte så lussekattstokig han heller. Till vår stora besvikelse hade de inte de supergoda pepparkaksmuffins som både jag och Alex älskar, och som bara finns till jul. De var slut. 😦

adventskollage

Nu har vi fikat, myst med film (Röjar-Ralf) och huvudvärken börjar släppa lite. Ska se om jag orkar släpa upp lite tomkartonger och annat på vinden. Det är så mysigt nu när huset börjar bli julpyntat. Har smugit upp lite julgardiner och några löpare och lite av julpyntet. Har köpt hyacinter och amaryllis och julstjärnor. Och igår trotsade Riddaren sin förkylning och satte upp lite mer utomhusbelysning.

Nu hoppas jag på en lugnare natt, för natten som var var hemsk. Riddaren hostade så hela huset vibrerade (jo, det är sant, jag kunde inte ens sova med öronproppar för sängen liksom vibrerade – och då var han ändå en trappa ner i soffan). Dessutom var det nån bil, eller granne, eller nåt, som spelade jättehög musik så det också vibrerade i flera omgångar. Jag sov uruselt fram till ca 02.30 och vaknade 08.15.

Ett svar to “Första advent”

  1. kattalena Says:

    Skönt att Alex är bättre, men usch så tråkigt att riddaren är så dålig. Hoppas han kryar på sig snart! Jobbigt med huvudvärk och simning. Kul att Alex gillar det och mysigt med fika efteråt.

Kommentera

