Miljövänliga företag gör mig så glad!


Något som engagerar mig, och skrämmer mig, allt mer och mer är alla gifter i vår mat och vår hemmiljö. Det är sjukt vad mycket gifter som stoppas i, och sprutas på, vår mat! Och allt elände i våra hem! Flamskyddsmedel i synnerhet! Sedan vi fick barn tänker jag betydligt mer på det där med alla gifter. Alla plastleksaker man samlar på sig. Det känns ärligt talat rätt skönt att Alex inte sover i sitt rum, bland alla leksaker, utan i vår Hästensäng med naturmaterial.

Sen har vi ju alla material i husen vi bor i! Radon, PCB i fogmassor och andra byggmaterial, mögel, bly i färg och allt vad det är! Jag tyckte det var jätteläskigt att köpa hus just för att jag inte riktigt visste hur man vet om man köper ett ”friskt” hus utan dolda gifter. Nu tror jag vi har ett rätt bra hus, byggt 1980, i tegel och trä. Men man vet ju inte säkert.

Om jag vann den där storvinsten, så där så man aldrig behövde tänka på ekonomin igen. Vet ni vad jag skulle göra då? Jo, jag skulle vilja bygga mig ett helt nytt hus! Ett hus med ett genomtänkt miljötänk. Solpaneler, miljövänliga material och fair trade-tänk. (Och så en inomhuspool – vilket säkert är extremt miljöovänligt, men ack så underbart det vore!). 🙂

Jag blir så himla glad när jag snubblar över företag i byggbranschen som verkligen nischat sig som miljövänliga! Som Cremab, som jag skriver detta inlägg tillsammans med, och som jobbar med miljövänliga isoleringsprodukter som bidrar till att minska växthuseffekten. När man inte är i branschen tänker man kanske inte ens på att isoleringsmaterial kan vara en miljöbov. Men det kan t ex innehålla Polybromerade difenyletrar, som kan leda till leverpåverkan och minskade nivåer av östrogen och sköldkörtelhormon vid exponering. Läskigt!

Men Cremab jobbar med en helhetslösning med miljövänliga isoleringsprodukter samt nödvändiga tätskikt och tillbehör för att bygga lufttätt och fuktsäkert. De jobbar enbart med leverantörer som samtliga är i ständig framkant var det gäller utveckling av miljövänliga isolerprodukter och tillbehör. Och sånt där gör mig så glad! Heja liksom! Fram för mer miljötänk! I synnerhet inom byggbranschen och möbelbranschen som står för så stor del av vår inomhusmiljö.

Etiketter: , ,

Kommentera

