Kan det vända nu då?


Jag måste erkänna att det här systemet med ”lättakut” som vår vårdcentral infört känns väldigt omständigt och jobbigt. Man kan alltså inte längre ringa på morgonen och få en tid hos en läkare senare på dagen. Nej, man ska åka till vårdcentralen och vara där helst 07.30 för att vara säker på att få en kölapp (de delar ut max 45 st per dag). Sen ska man vänta på sin tur. De öppnar lättakuten 08.00 och några sköterskor tar emot patienter i turordning. Om man, som vi, fick nummer 18,19 och 20 får man därför sitta och dumglo på en stol till runt klockan 09.15 (dvs 1 timme och 45 min senare). Om man sen ska till lab får man gå ner till receptionen, ta en ny kölapp där, för att sedan få en kölapp till lab. Där får man också vänta en stund innan man kan lämna blodprov. Sen får man gå upp och vänta i väntrummet på en läkare. Vi var klara hos läkarna ca 10.20. När man är tvärförkyld, matt och trött är det rätt jobbigt att vara på vårdcentralen så himla länge! Dessutom finns det inget apotek i närheten utan man ska orka ta sig till ett sådant också.

Hur som helst. Jag fick antibiotika för min bihåleinflammation (bad att slippa Kåvepenin som brukar slå ut min mage så jag fick Doxyferm istället för det har funkar bättre förr i alla fall) och Cocillana-Etyfin mot hostan. Och så blev jag sjukskriven fram till jul. Hoppas väl kunna jobba nån dag innan jul ändå, men skönt att veta att jag inte måste om jag fortsätter vara så här matt.

Riddarens hosta m m bedömdes bara vara virus så han fick ingen antibiotika men en annan sorts hostmedicin och några skumma tabletter jag aldrig hört talas om som var mot allt möjligt, men bl a virus. Han blev också sjukskriven veckan ut (och sen är han ledig måndag-tisdag) så det var skönt att vi alla tre kan vara hemma och krya på oss!

Sköterskan på lättakuten tyckte att Alex bara behövde träffa astmasköterskan som han hade tid hos sedan innan kl 11.00. Hon blev dock rätt förvånad för allt hon skulle göra var att testa kolmonoxiden i hans utandningsluft. Det var det testet han tvärvägrade försöka i våras. Den här gången kämpade han på, trots att han gjorde fel gång på gång, och trots att sköterskan var rätt opedagogisk när hon förklarade. Till slut funkade det för honom och Riddaren och jag var så sjukt stolta över honom och att han inte gav upp fast han inte fattade hur han skulle göra först!!!

Han hade bra värden vilket tyder på att han i alla fall inte har astma p g a allergi. Sköterskan var kanske inte den mest förtroendeingivande människan, men hon skulle i alla fall berätta för Alex’s läkare att han hostat i tre veckor utan att ha någon hjälp av astmamedicinen. Så hon kanske hör av sig. Vi träffade henne som hastigast idag och hon är alltid så gullig och frågar hur det är – även när hon har bråttom.

Vi åkte sen vidare till apoteket och passade på att köpa på oss surskallar till mig och pepparkaksmuffins från Lindahls till Alex innan vi åkte hem. Jag var sååååå trött när vi kom hem! Tror aldrig sängen varit så underbart skön att krypa ner i! Och nu, fem timmar efter att jag tagit första antibiotikatabletterna, känns det faktiskt en aning bättre i bihålorna. Jag har för mig att Doxyferm brukar verka mycket fortare än Kåvepenin. Så. Himla. Skönt. För i natt satt jag upp hela natten, uppallrad med hundra kuddar, och slumrade högst oroligt. Men det gick verkligen inte att ligga ner. Alls. Det kunde jag nu på eftermiddagen, i alla fall efter att ha tagit avsvällande Rinexin och en Treo.

Så kanske finns det hopp om livet och en hyfsat frisk jul. Vi satsar på det! 🙂

Etiketter: ,

2 svar to “Kan det vända nu då?”

  1. Mossfolk Says:

    Det låter som ett superjobbigt system. I Örebro fanns förvisso det systemet men man kunde också ringa för att få en tid…
    På vårdcentralen här på orten är de för tillfället en läkare för lite, vilket innebär att det i stort sett är omöjligt att få en tid.

  2. kattalena Says:

    Hoppas innerligt att ni blir bättre nu! Det är ju så himla tråkigt med alla dessa sjukdomar. Ni har haft mer än er beskärda del kan jag tycka! Så ett stort krya på er önskar jag.

Kommentera

