Random walk down the past


Scannade som sagt lite gamla foton idag.

Jag hittade bl a några kort tagna på min barndoms sommarställe. Stället som min morfars far byggde i början av 1900-talet, och som numera ägs av min mammas kusiner.


Här är min morfars far och mor (tror jag), hans storebror och han själv (?) plus två mindre barn som jag inte vet vilka de är. Måste vara fotat på 20-talet. I bakgrunden det vackra huset med drakhuvuden på taket.


Verandan på huset och i mitten av bilden skymtar två taniga björkar. De björkarna var kraftiga och stora när jag var liten. Undrar om de står kvar än?


Nu är vi framme vid 1945 och morfar och mormor var på semester i Norge med morfars far.


Samma resa. Mormor kokar kaffe på en campingtur.


1946. Min morfars far och mor, strax innan hon dog.

Etiketter:

3 svar to “Random walk down the past”

  1. Mossfolk Says:

    Vilken skatt! Det är så roligt med gamla bilder. Jag undrar hur mycket som kommer att finnas kvar från vår tid. I stort sett alla har ju en kamera men jag tror att de flesta bilder blir liggande i datorer och telefoner för att så småningom gå förlorade.

    • Petra Says:

      Ja, man kan undra på vilket sätt bilderna bevaras bäst. Samtidigt tror jag bra många gamla album slängts genom åren pga att ingen orkat ta hand om dem. Nu kan man lägga över bilder på en extern hårddisk och de tar knappt nån plats. Risken är väl att eftervärlden drunknar i meningslösa bilder. Förr tog man ju inte så många kort (även om just min morfar var en ovanligt flitig fotograf och åstadkom en dryg flyttkartong full med album).

  2. More from way back when | Petra - i ord och bild Says:

    […] har skrivit om det förut, sommarstället som min morfars far byggde i början av 1900-talet, som min morfar och morfars bror […]

Kommentera

