Julafton 2014, del 2


Och så packade vi in allt i bilen och åkte till farmor och farfar. Eftersom Riddarens syster skilt sig under året blev det inte som det brukar under julen. Alex’s kusiner firade jul med sin pappa och hans sida av släkten i fjällen i år och min svägerska och hennes nye man firade också jul i fjällen (fast på ett annat fjäll dårå). Så i år var vi alltså bara fem personer som firade jul ihop. Fördelen med det var att det inte blev så förtvivlat många paket som skulle öppnas.

När vi kom ut hade Kalle Anka börjat. Alex och jag tittade lite på det så att farmor och farfar skulle få en chans att förbereda maten i lugn och ro. En viss liten tomtenisse var annars ganska uppspelt och övertänd vid det laget och lät konstant. 🙂

Efter en liten glögg (jag smakade Blossa 14 och fy så äcklig den var!) var det dags för julbordet.

Jag är inte mycket för julmat, men det jag gillar fanns på bordet. Nämligen köttbullar, prinskorv, rödbetssallad, potatis, grönsallad, ägghalvor och paj (jag hade gjort en paj med västerbottenost, purjo och lite skinka). En centimeter snaps i glaset och en julöl, sen var jag nöjd och belåten. Jag vill inte dricka alkohol så jag blir påverkad när Alex är med, men en julöl till julmaten vill jag gärna ha.

Alex hade knappt ro att äta och gjorde sedan sitt bästa för att driva mig till vansinne genom att låta så mycket som möjligt precis bredvid matbordet. Jag fattar ju att han var jättesugen på sina julklappar, men det är ändå inte okej att störa så där. Men efter några tillsägelser lugnade han i alla fall ner sig en del.

Och sen kändes det som en väldigt god idé om tomten kunde komma. Så Riddaren åkte iväg för att köpa grötris till farmor, som hon förargligt nog glömt att köpa. Och precis då kom förstås tomten.


Farmor tyckte att tomten kunde stanna ute i hallen för att inte smutsa ner golvet i vardagsrummet. Hallen är dessutom lite mer skumt upplyst, vilket kändes passande.


Och Alex var inte alls blyg – men SOM han spanade in tomten!


ÄR det den riktiga tomten – eller inte?


Tomten hade bråttom hem för detta var hans sista stopp på resan. Nu skulle han hem till tomtemor. Men han hann i alla fall tacka för gröten och presenten han fått på morgonen av Alex.

När tomten gått ville Alex börja riva upp sina paket omedelbums. Jag fick hejda honom gång på gång och så fick han hjälpa mig att dela ut alla paket medan vi väntade på Riddaren och grötriset. Sen fick han äääääntligen börja öppna sina paket!


Och han blev sååååå lycklig när han rev bort papperet från det största paketet och fick syn på det Lego Space Police-rymdskepp som han önskat sig så hett ända sedan han fick syn på det i höstas. Det är från 2008 och kostar runt 1500 kr om man ska köpa det nytt nu, men vi lyckades fynda ett oöppnat på Tradera för lite drygt 400 kr.

Det värsta var att efter den julklappen var inget annat särskilt intressant. Stackars farmor och farfar hade köpt polisutklädningskläder och en polisbil, och Alex såg knappt åt dem. Han är den enda sexårige pojken jag vet som är totalt ointresserad av bilar. Alla radiostyrda bilar och andra bilar med ljud och ljus han fått ligger numera på vinden eftersom han ändå aldrig leker med dem.


Pappret bara FLÖG när Alex slet upp paket!

Själv fick jag bara bra julklappar. Tofflor av Alex. Ett stativ, en flaska Baileys och säsong 9 av ”Supernatural” av Riddaren. ”Britt-Marie var här” (Fredrik Backman) av sväronen.

Alex fick ett Star Wars-rymdskepp i Lego av oss (också fyndat på Tradera då vi köpte en hel låda med Star Wars-lego) som han byggde ihop på kvällen.

När alla paket var öppnade fick vi fruktsallad och glass. Det var fräscht och gott efter all julmat! Och Alex älskar ju frukt så det passade honom också. Medan vi satt där och åt satt Alex och betraktade sin pappa intensivt. När Riddaren frågade vad det var sa Alex: ”Jag har en misstanke! Tomten hade svart skägg nedanför näsan. Det såg precis ut som det du har under näsan! Jag undrar om det kanske var du som var tomten.” Ungefär så uttryckte han sig. Riddaren nekade (vilket kanske på sätt och vis var dumt för jag vet inte, kanske behöver man få veta att tomten bara är ett påhitt när man är sex år?). Och Alex verkade nöja sig med det. Han beklagade att han inte ryckt tomten i skägget för att ta reda på om det var lösskägg, men sen var det inte mer med det. Han har inte nämnt det nån mer gång.

Det blev rätt sent innan vi kom i säng. jag frös så in i norden också och hade svårt att somna. Jag tror Alex somnade runt 23.30 och jag kanske en timme senare. Sen blev det inte så mycket vettig sömn p g a diverse huvudskakningar och snarkningar, så jag var rätt trött hela juldagen.


I sovrummet, precis innan läggdags på julaftonskvällen.

Etiketter: , , ,

Ett svar to “Julafton 2014, del 2”

  1. Tiggertufflan Says:

    Han vet nog att det var pappa men vill kanske vara snälla mot er . Så var det här för något år sedan. Långt senare så konstaterade vem det nu var av killarna, att han hade sett att det var pappa och att pappa samtidigt var försvunnen när Tomten var där. Mellankillarna tror dock (eller om de bara vill tro) att en riktigt Tomten faktiskt har funnits men numera är död och att vi därför får klä ut oss för att föra traditionen vidare. I år var det lite extra kul då de ”spelade med” för att inte avslöja för lillasyster och småkusiner hur det egentligen ligger till.

Kommentera

