Besök av mormor


Måndag-tisdag har vi haft besök av mamma. Alex var så otroligt pepp inför detta besök, och trots att jag försökte prata med honom redan innan mormor kom, hade han väldigt svårt att dela med sig av uppmärksamheten. Han ville nog väldigt gärna ha mormor helt för sig själv. Tyvärr resulterade det i en del konflikter så fort mormor ville göra något annat än leka med honom. Detta fenomen uppträder inte med någon annan, men har hänt några gånger både då hon varit här och när vi varit i Jönköping.

Det har tagit mig ett tag att lista ut vad det är som händer, men idag kom jag på det. Han tycker det är så roligt att leka med mormor, och laddar så inför det att de ses (vilket ju är rätt sällan). Och mormor är nog inte tillräckligt tydlig med när leken börjar och slutar, utan kan gå ifrån leken med ett ”Jag ska bara…” för att sedan bli distraherad av något annat och inte komma tillbaka. Då blir Alex ledsen och besviken och känner sig snuvad på den fortsatta leken. Det var i alla fall så han förklarade det för mig på eftermiddagen idag. Och det är nog lite så. Att man måste vara tydlig med att ”nu kan vi leka den här stunden, sen vill jag göra något annat”. Då accepterar han det. Sen underlättade det inte precis att vi bestämde att vi skulle gå ut, istället för att de skulle få fortsätta leka. Alla förflyttningar (ut eller in) är ju lite småjobbiga för många barn – Alex inget undantag.


Mamma vill inte figurera på bild i en blogg har jag förstått, så därav blurrningen.


Lek med nya Geomag-pinnarna.

Det har varit en ledsen liten kille här hemma ikväll, som ångrar att han blev så arg och sa dumma saker. Jag försöker tala om att det inte bara är hans fel, att vi som är vuxna borde ha kunnat hantera situationen bättre också, men han var väldigt ångerfull över att han var dum mot sin mormor. Lilla gubben! ❤

Etiketter: , ,

Kommentera

