Simskolestart


Idag var det start för simskolan, termin två. Eftersom vi varit så jämrans sjuka hela december har vi inte kommit iväg till badhuset, som jag hade planerat. Så nu var det nästan 1½ månad sedan sist. Och Alex var jättenervös! Det blev ju inte precis bättre av att han är förkyld och hängig. Det blir ruggigt svårt att som förälder avgöra hur mycket av ynket på morgonen som beror på att han mår dåligt och hur mycket som är teater och nervositet.

Men vi åkte dit i alla fall. Lokalerna, som var helt nya i höstas, har nu renoverats om eftersom man valt ett snorhalt golv till simbassängsytorna och omklädningsrummen och duscharna. Hur himla smart är man då? Dessutom hade man satt upp träpaneler på bastuväggen som befann sig precis bredvid duscharna. Konstigt nog hade det börjat mögla! Herregud, t o m jag, som inte kan nåt om våtrumsytor hade väl försäkrat mig om att golvplattorna inte blev hala av vatten och förstått att man inte kan sätta upp obehandlade träväggar vid en dusch! Det måste ha varit sådana klåpare som fick kontraktet! Men nu låg det ett halkfritt golv och bastun var flyttad.

Det var en extremt ynklig son som stod och skakade i duschen och nästan grät. Jag började tro att han höll på att få feber eftersom han var så fruktansvärt ynklig. Men jag stod på mig och tänkte att vi i alla fall får prova (även om jag kände mig som uslaste mamman).


Här står en ynklig son och väntar i ”slussen”.

När det väl blev Alex’s tur att simma visade det sig att det bara var han och en flicka (som f ö är barnbarn till en av mina jobbarkompisar) som skulle simma i den gruppen idag. Det var visst rörigt med folk som inte uppmärksammat att de fått nya simtider och som kom på sin gamla tid + en del frånvaro.

Men sån himla tur för oss! Alex slappnade av synbart och klev glad, och plötsligt pigg, ner i bassängen. Han fick massor av hjälp av Emma hela lektionen (kändes som han hade en egen privatlärare nästan) eftersom den andra lilla tjejen hade kommit mycket längre. Så det blev en halvtimmes intensivträning där de fick öva bröstsim och ryggsim, prova crawl (fast Alex vågade inte dopa ner huvudet trots att de hade simglasögon), träna på att flyta och hoppa från kanten (vilket tydligen blivit oöverstigligt läskigt under jullovet för Alex bara blåvägrade).

På det hela taget tyckte jag ändå att han gjorde ett jättebra jobb. Jag vet ju att han snabbt blir feg när det gäller småläskiga saker om han inte får träna regelbundet. Han kommer väl över rädslan för att doppa huvudet nu när han får träna igen. Vi får hårdträna hemma i badkaret också. 🙂

När vi stod i omklädningsrummet efteråt sa han att han ville simma mer för det var så kul! Och detta efter att han av misstag råkat få huvudet under vattnet när de tränade på att flyta och då fått en kallsup, vilket var rätt obehagligt (!). Härligt att höra! Och då insåg jag att det varit helt rätt beslut att pusha honom att vara med trots förkylningen!

Medan vi var i simskolan åkte Riddaren till några leksaksaffärer och fixade en ny Skylandersfigur till Xbox-spelet och så fyndade han ett par Lego Star Wars-grejer på rea, varav Alex fick en liten som belöning för väl utfört arbete på simskolan. Nu sitter grabbarna och spelar spel och jag har brottats med att försöka klippa ut delar ur gamla filmer och foga ihop det jag vill spara till en fil. Funkar skitdåligt tyvärr så jag måste nog ha experthjälp av Riddaren om jag ska få till det.

Etiketter: , ,

Kommentera

