Skratta eller gråta?


Ja, det är frågan.

Jag blir så trött på folk som har åsikter om allt möjligt utan att ens ha mer än en bråkdel av sanningen klar för sig. I min blogg presenterar jag delar av en sanning. Du har aldrig hela bilden av vår verklighet. ”Luften är fri” i cybervärlden…….men ibland blir jag så less. Less nog för att faktiskt plocka bort en kommentar.

Jag blir ännu tröttare på folk som presenterar en åsikt som en ovedersäglig ”sanning”. Vem säger t ex att det är skadligt för en sexåring att sova i sina föräldrars säng (under förutsättning att barnet själv vill det alltså)? Jag har letat efter någon form av forskning på detta och jag kan inte hitta någon. Det måste ha funnits väldigt många djupt traumatiserade människor förr i tiden när man fick klämma ner sig flera människor i samma säng hela tiden för att alla barn skulle få plats i trångbodda familjer.

Jag ska inte nämna detta utöver att jo då, jag har googlat och läst en hel del om barn och tics och huvudskakningar och vad psykologer rekommenderar. Och jag har pratat med vår barnläkare om det. Och jag tycker inte att det är fel att prova olika vägar att gå. Sen får man utvärdera vad som funkar eller inte och om inget funkar får man acceptera det.

Enough said.

Etiketter: ,

2 svar to “Skratta eller gråta?”

  1. Mossfolk Says:

    Skratta 🙂 Nä, jag såg ju inte kommentaren och vet inte vad det handlade om…

    Jag har undan för undan, under min tid som mamma, sammanställt insikter om bebistiden. Som förskollärare VET jag att det inte går att jämföra små barn. Som mamma förundras jag över hur det hela tiden jämförs. Hur många tror sig veta hur det SKA vara. Och faktiskt också hur jag själv då svarar med att jämföra, som något försvar fast här absolut inte finns något att försvara.

    Det finns ganska lite forskning på co-sleeping (samsovning) och resultaten är dessutom ganska spretiga. En förklaring kan kanske vara att samsovning upp i åldrarna inte är lika vanligt internationellt som det är i Sverige. En professor vid namn Barbara Welles Nyström har skrivit lite om just det (ja det kanske du redan visste).
    Hittar du någon gång något intressant (och vetenskapligt) om samsovning får du gärna hojta -jag har ju sedan flera år snöat in på det här med barns utveckling kontra arv och miljö, med betoning på miljö 🙂

    • Petra Says:

      Men visst är det märkvärdigt hur det antas att alla barn är lika och att det som passar ett barn ska passa alla? Alex har från dag 1 varit en liten tyig en, en som vägrade ligga i vagn och som helst ville sova PÅ en av oss. Detta förstärktes naturligtvis under de 8 månader han medicinerades med cortison och av medicinen fick väldigt svårt att varva ner och sova. Vi bar och vaggade och han vande sig ännu mer vid att somna med oss.

      Nu är han inne i ”monster och spöken finns i mörkret-perioden” och vill absolut inte vara ensam i ett mörkt rum. När det var som värst i höstas vågade han inte vara ensam på ett våningsplan i huset ens mitt på dagen. Han vill inte sova ensam i sitt rum nu.

      Men det är säkert bäst för honom för det är ju normen och normen måste ju gälla för alla – oavsett. Så jo, vi borde ju naturligtvis tvinga honom att sova själv, och låta honom ligga där och rulla hela nätterna så han är trött och outsövd och grinig hela dagarna.

      Eller så får han sova hos oss ett tag till. Jag tror ingen tonåring VILL sova hos sina föräldrar. Barn utvecklas hela tiden och mörkrädsla går över. Med ökad mognad tror jag också man får lättare att bekämpa sina tics. Det märks redan på Alex att han själv kan styra över det mer och mer. Han är smart och verbal och har tränat på att diskutera och uttrycka åsikter från det han var liten. Han kan ganska väl uttrycka det han känner redan. Så vi vet rätt väl hur han upplever saker och vi lyssnar och utvärderar ständigt.

Kommentera

