Borta bra men hemma bäst


Det är ingen jättehöjdare att resa bort när man är sjuk. Men om man nu förärats med en helt galen förkylning som aldrig går över har man inte så stort val ibland.

Så i torsdags eftermiddag packade vi ihop oss och åkte mer till Jönköping, till mamma. Då var det mest Riddaren som var hängig. Och Alex hade sovit på tok för lite på natten, och sov därför hela resan ner, och var ungefär hur pigg som helst på kvällen. Jag tror klockan var närmre 23.00 innan han somnade. Vilket inte hindrade honom från att vakna före 07.00 på fredagen.

Riddaren hade feber och var helt däckad hela fredagen. Jag hade fått rejält ont i halsen och kände mig döskum. Men vi hade bestämt att mamma och jag skulle ta med oss Alex till äventyrsbadet och träna simning, så det var bara att bita ihop. Vi åt lunch inne i stan först (och träffade mammas särbo, som kom och lunchade med oss). Riddaren stannade dock hemma och vilade istället. Sen åkte vi till badet. En Petra med 15 kg övervikt kände sig extremt obekväm över att vistas i ett badhus, men vad gör man inte för sin unge liksom? Nu var jag ju långt ifrån den enda med onödiga kilon, men ändå…….

Det var bara 27 grader i bassängen, mot de sköna 35 i bassängen som Alex simmar i på simskolan. Och 27 grader är inte jättevarmt alltså! Alex hackade tänder och var alldeles lila om läpparna och jag frös också. Men han hade roligt! Det gick väl så där med själva simtränandet. Mest hängde han som en sjöhäst i vattnet, med sin simdyna på ryggen och armpuffar. 🙂 Lite extra vattenvana blev det väl i alla fall och det var första gången han fick uppleva vågor (vågmaskinen) och riktigt strömt vatten (det sätter snurr på vattenet i långa kanaler ibland). Hade jag inte känt mig så sjuk och frusit så mycket hade jag också tyckt att det var rätt roligt.

Vi härdade väl ut en 2½ timme ungefär (med några stopp i bubbelpoolen där det var varmare vatten). Sen var både jag och mamma rätt nöjda. Det var bara Alex som ville stanna längre, men han var inte allt för besviken. Vi satte oss och värmde oss i bastun innan vi gick och bytte om. Skönt! Ändå var jag jättefrusen resten av kvällen.

Riddaren la sig tidigt tillsammans med en trött Alex så mamma och jag fick ett par timmar, bara vi. Vi spelade en omgång Carcasonne innan vi också kröp till kojs. Riddaren hade feberdrömmar hela natten och jag hade så ont i halsen att jag hade jättesvårt att sova – trots insomningstablett. Hopplöst.

Idag var Riddaren dock lite piggare, medan jag mått pest och pina. Alex travade upp vid 07.30 och väckte mormor och sen lekte de hela förmiddagen till hans stora lycka. Vi åkte hem vid ett och jag sov hela vägen hem. Alex är rätt pigg, men hans hosta är inte rolig. Skruttiga familjen!

När jag packat upp var jag så trött att jag föreslog Alex att vi skulle lägga oss i sängen och titta på film, vilket han som tur var tyckte var en bra idé. Så nu har han ätit lördagsgodis (sex bitar som varar i timmar) och så har vi sett en Tingeling-film. Nu ska jag se om jag orkar hänga en tvätt. Sen borde Riddaren snart vara hemma från ishockeyn.

Skönt att vara hemma, men tanken på att jobba i morgon är ju inte så värst lockade med tanke på hur jag mår.

Etiketter: , ,

Kommentera

