Skiter de pengar, eller? ;-)


Det här med att var och varannan tonårig tjej jag ser på bussen har en Michael Kors-handväska… Alltså, vi bor ju ingalunda i några rikemanskvarter, och ändå har snart när varenda tjej över 14 en väska som kostar runt 2 600 kr. I don´t get it?!? När jag var i den åldern hade jag nån no-name-ryggsäck som kostade minimalt. Hade jag föreslagit min mamma att hon skulle köpa en väska för motsvarande pengar (i dåtidens värde) hade hon väl skrattat ihjäl sig. 🙂

Jag fattar inte riktigt hur de har råd? Eller snarare hur deras föräldrar kan tycka att det är värt att lägga pengar på en märkesväska åt så unga tjejer? Jag är uppriktigt förvånad så upplys mig gärna. Känner mig som en mossig stofil. Typ. 😉

Etiketter: ,

2 svar to “Skiter de pengar, eller? ;-)”

  1. Annika K Says:

    Fejkväskor? 🙂

  2. Tiggertufflan Says:

    Ja, jag har också undrat. Så kom jag på att det kanske är något som de sparat ihop till själva under en längre tid…Men då dyker problem nr 2 upp för det är ju oftast inte bare en speciell väska utan det är ju även skor/kläder/glasögonen mm av ett visst märke som gäller och som de till synes tycks bära. Men visst, det är kanske en hel del kopior ? Men kostar inte de också ? Jag hoppas att mina barn kommer att nöja sig med det som finns i de något billigare kedjorna och jag kommer förmodligen argumentera starkt emot köp av exklusiva märkesväskor o.dyl. då det i min värld (där vi inte heller hämtar pengar på toaletten 😉 ) känns som både onödigt och en omöjlighet (och dessutom helt sjukt att betala för ett namn). Möjligtvis att någon kan få spara till något, det lär ju ta ett tag med tanke på priset, men även där finns ett visst behov av att informera om vad jag tycker om det hela…Visst finns det ibland saker som har en annan kvalitet om det kostar och det kan vara värt det , inom rimliga gränser, men det är ju oftast inte så att det handlar om att ”köper jag den här dyra jackan/skorna så håller de i 5 år istället för ett år vilket gör att jag ”tjänar” in det”. Det är inte den typer av prylar. Nu vill jag ju tro att killar till stor del är lite mindre intresserade av i alla fall väskor 😉 och kanske också märkeskläder. Vi får se hur det går och kanske sitter jag där med svaret på frågan om 8-9 år när de (och lilla L) har tagit klivet in i tonåren…Tills dess kommer jag förmodligen att fortsätta undrar.

Kommentera

