Rosa – eller inte?


Alex börjar komma upp i den där åldern då man som förälder slits mellan viljan att låta honom klä sig precis som han vill och rädslan att han ska bli retad om han kommer i allt för tjejiga kläder. Till hösten börjar han förskoleklass och jag vet ju allt för väl hur några av de äldre barnen som går där redan för ett par år sedan (när de gick på hans dagis) kommenterade hans kläder när han hade rosa eller lila färger. Man älskar ju sin unge så hett, och det sista man vill är att han redan från början ska bli hackkyckling p g a något så larvigt som en färg. Samtidigt vill man lära sitt barn att alla kan ha alla färger och att det bara är larvigt att påstå att rosa bara kan bäras av tjejer.

Och så står man där helt plötsligt i skoaffären och vet inte riktigt hur man ska bete sig när barnet hittat ett par svart/rosa skor som man vet att han kommer att kunna ha hela hösten. I skolan. Och tusen tankar rusar runt i huvudet om att bli retad och om vikten av att få välja själv.

Fy alltså! Tänk att det fortfarande ska vara så könsuppdelat och laddat med nåt så patetiskt som vilken färg man har på kläderna!? Till alla som får barn idag skulle jag vilja säga att det kanske inte är så harmlöst och gulligt att konsekvent köpa rosa/lila/rött till din lilla flickbebis och grönt/blått till din lilla pojkbebis. Klädkedjorna förser oss med det vi efterfrågar och därmed fortsätter utbudet att vara strikt uppdelat med färgglada färger med paljetter och volanger till flickor och murriga färger med tuffa tryck till pojkar. Äldre barn ser och matas med detta redan från starten och eftersom allt kvinnligt fortfarande (!) är mindre värt blir flickfärgerna tabu för pojkarna. Det är så sorgligt!

Tänk om vi redan från start kunde visa våra barn att alla kan ha alla färger? Då skulle jag och Riddaren ha sluppit stå och våndas i skoaffären härförleden.

Hur det slutade? Skorna fanns i svart/blått och svart/rosa och efter lite konfererande pratade vi med Alex. Vi förklarade att han fick välja vilka han ville men att det fanns risk att något dumt barn i skolan skulle få för sig att retas om han hade rosa skor. Att ens behöva ta upp detta med mitt barn gör mig så arg så jag inte vet vart jag ska ta vägen! Men jag vill verkligen inte att han aningslöst ska komma helt ny till skolan och dömas för färgen på sin skor! Jag tror inte det var en så stor sak för honom. Han konstaterade att en del pojkar är bra dumma som retas för vilken färg man har och sa sedan, lite ledsen, att han ville ha de svart/blå skorna istället (och mitt hjärta blödde). Sen var det liksom inte mer med det. Det är mest jag som går omkring och vill sparka alla vuxna som inte aktivt jobbar med jämlikhet mellan flickor och pojkar och allas lika värde.


Jag kommer alltid att se på dessa skor som Nederlagsskorna. Skorna där vi vek ner oss för normen av rädsla för att inte passa in. Fy faaaan!

Etiketter: ,

6 svar to “Rosa – eller inte?”

  1. kattalena Says:

    Ja, det är verkligen för sorgligt!!! Den här uppdelningen i pojk- och flickfärger… Usch.

    • Petra Says:

      Ja, men ännu sorgligare är att när man konfronterar butikerna med det svarar de att de köper in det som efterfrågas. Alltså är det vi själva som skapar modet. Själv kommenterar jag OFTA i affärerna när jag hittar något färgglatt och könsneutralt hur ROLIGT det är och att jag ska köpa det till min SON som älskar FÄRGER. En liten röst för förändring tänker jag. 🙂

  2. illika Says:

    Jag skulle egentligen vilja dela ditt inlägg över hela Facebook, men jag vill i alla fall rekommendera en grupp som heter Genusmedvetet föräldraskap, den ger mig mycket tänk och mycket inspiration hur jag ska tänka runt de barn jag träffar.
    Nu kanske det inte är ekonomiskt smart, men han kanske kunde han de rosa/svarta på fritiden och kolla av med kompisarna?

    • Petra Says:

      Vad roligt! Jag måste kolla in gruppen jag också. Mycket av det här sker ju genom okunskap och ointresse. Man tror att genustänk innebär att man vill tvinga barn att vara nåt de inte är – när det för mig handlar om precis motsatsen.

      Skouslingarna kostade 500 kr så dubbla skor kändes inte riktigt genomförbart tyvärr (i synnerhet som fötterna just nu växer i rasande fart). Men han fick ett par neongröna gympaskor också som han ääääälskade (mycket färg ju). 🙂

  3. Mossfolk Says:

    Fy vilket trist dilemma! Jag är förvånad över att det faktiskt är så djupt inrotat, det här med färgerna. I förra veckan fick berättat för mig hur besviken en förälder var för att skaloverallen som reades ut i en affär bara fanns i blått. Ja, det gick förstås inte, folk skulle tro att hennes flicka var en pojke. Jag trodde att hon skojade. Barnet är nio månader…
    Sverige 2015.
    Vår son har tidigare haft alla färger, men någonstans redan runt storlek 80 har det mesta som är rosa/lila även blivit tightare och försetts med spets eller puffärm. Barn ska ha kläder som de kan leka och röra sig i!

    • Petra Says:

      Herregud! Man häpnar! Alex har haft minst lika många röda overaller som blåa genom åren. 🙂

      Jag kan tipsa om att Lindex brukar ha okej tröjor i sin Basic-kollektion som är röda/lila/rosa som funkar för pojkar också. Annars är det precis som du skriver mycket tighta plagg med rysch pysch.

Kommentera

