Utmattad


Det där med vilsamma familjedagar på helgen kan man visst glömma just nu.

Efter en ganska harmonisk höst och vinter har sexåringen i huset förvandlats till ett arg, trotsigt barn som säger ”nej” eller ”jag vill inte” till det mesta och som gärna häver ur sig precis tväremot det han menar.

Som idag t ex när jag frågade om han ville följa med mig och Riddaren in till stan för att äta pannkakslunch (man får äta hur mycket som helst och det finns färska bär, frukt, flera sorters sylt, Nutella, grädde och allt man kan tänka sig. Vilket normalt funtat barn skulle säga nej till det liksom?

Jag trodde jag skulle komma med en roligt överraskning. Istället fick jag höra att nej, det ville han inte och han skulle hellre flytta än äta pannkakor (som han älskar) igen….???

Man bara………..häpnar. I synnerhet som han ångrar sig efter en stund och är otröstlig. Det är bara det att vid det laget hade min säkring redan brunnit. Efter veckor av tjafs så fort vi ska någonstans och nej och inte och vill inte till allt hade droppen till slut urholkat stenen. Lägg till det värsta PMS-irritationen så kanske ni börjar ana mitt humör. Huvudvärken bara brann i skallen på mig och jag nästan gnisslade tänder i ansträngningen att inte häva ur mig allt jag tänkte just då!

Herregud vad billig han var där och då! Det är perioder som denna man verkligen skulle ha behövt tillgång till avlastning. Nån som orkade ta ungen en eftermiddag eller så.

Jag fattar ju att detta är jättejobbigt för honom också. Och vi pratar och pratar om varför han reagerar som han gör, om han vet varför han säger nej till saker han vill göra, men det vet han inte säger han. Och vi försöker ösa kärlek över honom mellan varven. Men det är svårt när man själv är alldeles utmattad av utbrotten och bara vill lägga sig och dö nånstans… Och med alla konflikter på mitt jobb känner jag att jag har lite System Overload just nu. Jag är så trött på arga människor (stora som små) att jag bara vill gråta…

Men jag antar att this too shall pass. Man får härda ut så gott det går. Härda ut, sätta gränser, minimera val och bara säga att nu ska vi göra det här eller det här, och älska och visa att man älskar.

Etiketter:

Kommentera

