Macromärkligt


Sedan jag bytte kamera känns det ungefär som jag bytt macroobjektiv också. Det beter sig nämligen helt annorlunda. Tidigare var autofokusen helt outhärdlig och den kunde stå och mala fram och tillbaka en evighet innan den hittade nån skärpa alls, och om den hittade skärpa satte den ofta helt fel. Så jag körde mest med manuell fokus, vilket egentligen kräver att man fotar med stativ.

Nu, med nya kameran, funkar fokuseringen för det mesta snabbt och finfint. Men bilderna blir lite gärna softa och ”luddiga”. Vet inte (än) om det är jag eller kameran som åstadkommer det. 🙂

Nu ikväll längde jag i alla fall iväg några kort på magnolian som precis håller på att slå ut och några av tulpanerna.

Etiketter: , ,

Kommentera

