När man blir lite less


Tio över åtta i morse ringde telefonen. Det var en av pedagogerna på Alex’s förskoleavdelning som ringde. Jo, för de hade ju sett att han var ledig idag och just idag skulle alla sexåringar få gå på utflykt till skogen och träffa sina blivande klasskompisar på förmiddagen. Så nu ville de ringa och erbjuda honom att följa med. Först fattade jag inte alls vad hon pratade om för de har inbokade besök på skolan under maj. Men detta var alltså något annat förstod jag ju sen. Men hur har det gått ut information om detta till oss föräldrar undrade jag. Nja, nä, det hade det väl inte gjort då förstod jag. Man riktigt hörde hur pinsamt det var för henne att behöva tillstå detta och hon skyndade sig att lägga till att hon bara blivit tillsagd att ringa mig så hon visste inte riktigt hur det planerats eller om det skulle bli fler tillfällen.

Jag förklarade att Alex och Riddaren dessvärre redan gjort upp planer för dagen (de har åkt ut till sväronen och ska sova över) så tyvärr kunde ju han inte komma. Och jag lyckades låta bli att låta irriterad utan bad bara om att vi skulle få information i förväg om det blir fler träffar för barnen. Senare under dagen kom det ett mail till alla sexårsföräldrar som talade om när nästa sexårsträff är.

Jaa-aaa…suck…inte är det mycket som funkar som det borde på dennas förskola detta år. Bara nu, under 2015, har de lyckats glömma att fira Alex’s födelsedag och vid två tillfällen missat att informera oss om att femårsgruppen är inställd när han har extratid för att kunna vara med (ska jag berätta hur kul det är att komma dit med en glad unge och få vända i dörren med en lika besviken unge som får gå hem igen?). Dessutom tror jag femårsgruppen blivit inställd ungefär lika ofta som den blivit av och när den väl är känns det som de inte alls tar till vara på chansen att göra kul saker med de lite äldre barnen. Inte en enda gång har de t ex gjort nån bussulflykt in till stan (eller nån annanstans heller för den delen).

Som jag skrev häromdagen, det känns som att det är hög tid att flytta över till skolans verksamhet nu!

Etiketter:

Kommentera

