Rätt eller fel…


Eftersom jag själv var extremt spruträdd hela min uppväxt införde jag ganska tidigt att när man blivit stucken (oavsett om det är blodprov eller vaccination) får man åka till en leksaksaffär efteråt och köpa något man önskat sig som belöning. Eller jag och jag, Riddaren var naturligtvis också med på tåget. Men han har nog aldrig varit spruträdd på det sätt jag var. Hu!

Och det funkar ju verkligen! Alex avskyr sprutor (som väl de flesta barn gör), men han får inte panik och kan ändå se att det kommer något gott ur det hela i slutändan. Och då tänker jag att so what? Allt som funkar är bra.

Så efter den otrevliga stelkramp-/polio-/difterisprutan i tisdags åkte han och Riddaren till en leksaksaffär. Jag hade lovat Alex att han fick välja något lego för runt 200-250 kr. Tydligen hade jag missat att kommunicera detta till Riddaren för de kom hem med en nåååågot dyrare legolåda. 😉

Men okej, med tanke på hur eländig han var med hög feber och rejält ont i armen fick det väl vara värt det. 🙂


Lego Chima skulle det vara. Och trots en ond arm och feber på ingång byggde han tappert hela eftermiddagen och kvällen.

Etiketter: ,

2 svar to “Rätt eller fel…”

  1. Tiggertufflan Says:

    Håller helt med, alla sätt som funkar är bra 🙂 ! Alex ser ju onekligen ganska nöjd ut. Önskar bara att det (belöning/något att se fram emot efteråt) hade funkat på våran stora L men där tycks inte ens den största belöning vara stor nog för att rädslan ska kunna hanteras och paniken hållas borta. Får väl hoppas att åldern och med den förmågan att kunna tänka och resonera gör det hela bättre. Han har i snart ett års tid till och från oroat sig för att börja i tvåan då han vet att de på vårterminen får en vaccinationsspruta. Men dit är det ju ett år så jag fortsätter hoppas och fundera på en eventuell lösning som kan få det hela att bli mindre hemskt.

    • Petra Says:

      Åh, stackars L! jag känner igen det där sååååå väl! Själv var jag paniskt rädd för sprutor ända upp på gymnasiet (så pass rädd att jag aldrig tog en vaccination man skulle ta på gymnasiet)! Hoppas det går över betydligt fortare för L!

Kommentera

