Utvecklingssamtal


Jag har visst inte skrivit något om utvecklingssamtalet jag var på i tisdags. Ja, på dagis alltså. Jag fick prata med bästaste Ingrid, så det var svårt att framföra så värst mycket kritik, för hon har hela tiden varit en klippa! Hon har alltid kunnat hantera när Alex blivit extremt mammig och inte velat följa med på aktiviteter, och månar så om alla barnen. Det är ju liksom inte henne jag har åsikter om! Men visst, jag framförde en del brister som jag tycker har uppstått det senaste 1½ året.

Annars blev det ju mycket prat om Alex. Och hon hade inget annat än beröm att ösa över honom. Han har ett väldigt stort ordförråd, är duktig på att argumentera (jo, tack, vi vet!) och talar tydligt. Han är intellektuellt långt kommen och intresserad av matematiska begrepp. Det märks att han får mycket uppmärksamhet hemma och att ni pratar mycket med honom, sa hon.

Han är populär i gruppen, visar hänsyn mot de mindre barnen, kan vänta på sin tur men kan också hävda sin rätt. Han litar på sin egen förmåga och kompisväljer inte aktivitet utan gör det han känner för. Han leker både med små och stora barn, och både med pojkar och flickor.

Han tycker om att bygga och skapa saker och kan hålla på länge och koncentrerat. Han har livlig fantasi och hittar på långa lekar/berättelser som han spelar upp.

Han väljer sällan grovmotoriska aktiviteter och det är inte hans starkaste sida, men han har utvecklats mycket och det utgör inget hinder för honom, menade hon. Han gillar både mamma-pappa-barn-lekar och lite mer grabbiga jaga-lekar. Han låter sig heller inte hindras att leka traditionellt mer ”flickiga” lekar (gör mig så glad att höra).

”Han är precis sån som en sexåring ska vara” avslutade hon och kunde inte komma på något område vi behöver jobba på när jag frågade. 🙂 Så……lite glad och stolt blir man allt efter ett sådant utvecklingssamtal!

Världens bästa Alex! ❤ ❤ ❤

Etiketter: ,

Ett svar to “Utvecklingssamtal”

  1. Katarina Pettersson Says:

    Underbart ju!!!! 😊
    Jag tycker att du ska känna dig riktigt stolt!

Kommentera

