När man har önskedrömmar


Det är väl ingen världshemlighet att jag emellanåt är riktigt less på mitt jobb. Det händer ju lite nu och då att man ligger och dagdrömmer (de där långa timmarna när man vaknat i svinottan och inte kan somna om t ex) om hur underbart det vore att vara helt sin egen. Att starta ett eget företag och få bestämma allt själv!
När jag dagdrömmer så där funderar jag på sätt där jag skulle kunna kombinera mitt intresse för att skriva och fotografera med någon slags verksamhet som faktiskt är vinstdrivande. Kanske en webshop för heminredning, doftljus, trädgårdstillbehör m m, där man själv har möjlighet att produktfotografera och skriva om varorna som säljs?
Det som känns viktigt för mig är att tänka miljövänligt och etiskt. Kan man nischa sig så kanske? Och hur sjutton marknadsför man sig? Ett är då säkert, det gäller att synas i sociala media. Det är bara att gå till sig själv. Jag handlar i de webshopar jag hittar reklam om t ex på Facebook och i bloggar. Och en väl fungerande hemsida är ju också A och O. Lockande bilder, bra beskrivningar av varorna, smidiga betalningssätt och kanske en avdelning med inspirationsbilder (här skulle jag få utlopp för min fotograferingslusta).
Det gäller att locka kunder kan man säkert få eminent hjälp av ett företag som Webpower. Hur skickar man t ex reklammail på det bästa och mest effektiva sättet? Jag gissar att det kan vara väl investerade pengar att ta hjälp av några som är proffs på sånt. Återigen, om jag går till mig själv så handlar jag allt mer på nätet, och erbjudande per mail står för en stor del av inspirationen till min shopping.
Än så länge handlar det bara om dagdrömmar. Men kanske en dag…? Jag ska bara inkassera det där oväntade arvet som kan finansiera det hela. Eller betala av lite mer på huslånet, så att man vågar sig på att låna pengar. 😉

Etiketter:

Ett svar to “När man har önskedrömmar”

  1. Mossfolk Says:

    Jag skulle också kunna tänka mig egenföretagande… men har som liksom inte kommit på något jag är riktigt bra på, så där sprack det bums 🙂
    Vad kul att du skriver att du inspireras av reklammail -jag öppnar dem inte ens och har funderat på om det finns någon som gör det 😉
    Webbshoppar med inredning finns det ju gott om, men kanske inte så många som har en miljövänlig profil. Det känns som om det borde vara helt rätt i tiden att satsa på nu!
    (tyvärr låter det rätt dyrt också, så jag törs inte skriva att om du öppnar en lovar jag att handla ;))

Kommentera

