En gröngöling och en klätterapa (nåja…)


Efter fikat igår åkte vi inte direkt hem utan upp till Solstenens förskola. När jag var ute och gick i förrgår såg jag massor av gröngölingar och ungar i skogsdungen ovanför dagiset, men då hade jag inte med mig kameran. Nu hade jag laddat med kamera och teleobjektiv.

Vi fick klättra över staketet för grinden från förskolan upp till skogen var stängd med hänglås. Detta insåg jag senare kanske berodde på att det var jordgetingbon precis framför grinden (som vi nästan, men inte riktigt, trampade i). Puh!

Gröngölingropen ekade i skogsdungen och det satt gröngölingar både här och där. Jag hittade bl a, vad jag tror var en unge (?), sitta och sova långt nere på en trädstam. Den rörde sig inte förrän jag visslade lite lågt. Då for huvudet upp och den började titta sig omkring och skrika (men flyttade sig inte).


Fram tills igår hade jag ingen aning om hur en gröngöling såg ut, eller att det är en slags hackspett. Nu har jag lärt mig!


Sovande (?) gröngölingsunge (tror det är en unge i alla fall).


När jag visslade vaknade den.


Lite för dåliga ljusförhållanden i dunklet bland träden, men med blixt fick man ändå hyfsad skärpa på fjäderdräkten.

Vi stannade till en stund på lekplatsen också och Alex tog mod till sig och klättrade högst upp på klätterställningen. ”Klättra över till andra sidan” uppmanade Riddaren. ”Jag står under dig.” Det var rätt läskigt, men han gjorde det i alla fall! Heja Alex!

Och jag tror någon var lite stolt över sig själv efteråt. 🙂

Sen åkte vi hem och fortsatte strunta i att städa och hoppade studsmatta och spelade fotboll, gjorde drinkar (rätt svaga men goda) och grillade, och njöt av att kunna sitta och äta på altanen.

Etiketter: , ,

Kommentera

