Jag är ingen mes! Jag är en blåmes!


Vår trädgård är just nu full av blåmesfamiljer som sitter utspridda i häcken, i äppelträdet och på nätet till studsmattan och tutar. Blåmesbarn kan vara det sötaste som finns. I vår familj går de under benämningen ”flygande köttbullar” (de är ju liksom mest bara en rund boll med en liten näbb). Jag försökte fånga dem på bild i lördags kväll. Lite för dåliga ljusförhållanden för att få bra bilder. Men det bilderna brister i skärpa uppväger fotomodellerna med charm tycker jag. 😉


– Hm….undrar om man kan stå på huvudet här och leka akrobat?


– Hej! Vem är du? Och vilket konstigt stoooort öga du har!


– Mamma! Jag är uuuuutsvulten! *svälj* Mums! Vilken smarrig larv! *rap*


– Jag må vara liten, men jag är tuff!

I grannens fågelbad passade pappa Blåmes på att ta sig ett ordentligt kvällsbad.


– Bäst känna efter med foten först så det inte är för kallt.


– Tvätta sig under armarna (vingarna) är viktigt om man vill undvika dålig lukt!


– Till sist ett ordentligt dopp av hela huvudet och kroppen!


– Vad då? Vad skrattar du åt? Jag ser inte bara ut som en sur gammal farbror, jag ÄR en också!

Etiketter: , ,

Kommentera

