En klar!


En rabatt är i alla fall klar!

Rosorna är finare än nåt år tidigare och blåklockorna har självsått sig lite här och var, men är så fina så de får stå kvar. Jag har utökat ståndet med brudslöja med en planta till i år (älskar brudslöja!). Den har de fina vita klockorna som alltid blommade i juli, längst till vänster i rabatten tydligen självdött. Så jag måste hitta på nåt nytt att plantera där. Jag skulle vilja ha nåt liknande, men är så dålig på växter.

Nu är det bara alla andra rabatter kvar då. Suck… Runt hörnet på boden växer iofs mest bara ätliga saker som jordgubbar, smultron, gräslök, oregano, timjan, rucola och rabarber så då kan det ju få vara lite mer vildvuxet tycker jag. Men stenpartiet är i stort behov av rensning och inköp av lite nya växter, och framsidan skulle också behöva rensas (IGEN – fy vad ogräset växer!) och få lite fler fina perenner (frågan är bara VAD?).

Nåt som i alla fall är roligt med vår trädgård är att schersminbuskarna växer och frodas och doftar helt ljuuuuvligt! Innan hade vi ju en rätt sorglig buskrad som delade av vår tomt från grannarnas. Två röda vinbärsbuksar, en skabbig svarta vinbärsbuske och en snöbärsbuske som var halvdöd. Nu växer det bara en rad frodiga schersminbuskar, som dessutom kommer att bli betydligt högre och mer insynsskyddande om bara ett år eller två. Och med tanke på att grannarna alltid placerar sin hammock precis vid tomtgränsen kan det vara rätt skönt både för oss och dem med en skyddande schersminhäck tänker jag.

Etiketter:

2 svar to “En klar!”

  1. Mossfolk Says:

    Det ser ju jättefint ut! Jag försökte klicka upp bilden men det gick inte 🙂
    Vi har också mååånga trädgårdsprojekt på g, men rosenrabatten blev i allafall klar igår.

    • Petra Says:

      Nej, de flesta av mina bilder ligger på min hemsida i liten storlek och är därför inte klickbara. 🙂 Jag tror ni har betydligt större trädgård än vi har. Och ändå känns vår lilla plätt som ett evighetsjobb som aldrig blir klart! 🙂 men idag inhandlades ytterligare två perenna blommor som jag hoppas kan tänka sig att överleva. Sakta men säkert så…. 🙂

Kommentera

