Trädgård


Vilken lycka det är ändå att ha en liten trädgård! Det är så skönt att kunna gå ut när man vill, på sin egen lilla insynsskyddade plätt. Skönt för Alex att kunna hoppa studsmatta, gräva i sandlådan eller sparka lite boll.

Igår var vi så grymt trötta och slitna på förmiddagen att det inte blev mycket gjort. Men på eftermiddagen åkte vi runt till diverse affärer i jakt på diverse saker – bl a en ny borrmaskin – för den 2½ år gamla, rätt dyra, slagborrmaskinen jag gav Riddaren i julklapp hade dött. Somligt hittade vi, annat får vi leta vidare efter. Men det blev bl a två nya perenner till rabatterna. Och ohyremedel och (äntligen!) Myrrdosor till vårt myrinvaderade kök.

Sen åkte vi hem och grillade (ännu en fördel med trädgård!) och planterade blommor. Denna gång är bilderna klickbara för större storlek.

DSC01153

Jorden i denna rabatt är HEMSK. Stenhård! Jag slet som ett djur för att få ner en av de nya växterna längst till vänster i rabatten! Den ska i alla fall vara perenn och gilla sol, så nu hoppas jag den trivs. Det vissna till höger är utblommade pärlhyacint som inte vissnat ner så mycket att man kan ta bort det gröna än.

DSC01155

Den nya växten på plats.

DSC01156

Och mina favoritrosor. Den vänstra klätterrosen som blommar så ymnigt och har vackra, mörkgröna, glansiga blad.

DSC01160

Lite kvällsfotboll innan maten. 🙂

Etiketter: ,

3 svar to “Trädgård”

  1. Katarina Pettersson Says:

    Ja det är härligt med trädgård! Njut! :-). Det ser ut som att ni bor jättefint! Jag saknar ibland att plocka in blommor och att rensa ogräs (vilket jag tycker är mycket avkopplande). Men för det mesta tycker jag att det är ganska skönt att slippa stressen att ta hand om trädgården. Bodde väl 14 år i hus innan jag flyttade till lägenhet igen tror jag. Båda har sina för- och nackdelar 🙂

    • Petra Says:

      Jag har liksom bott i lägenhet hela mitt liv så jag hade ingen aning om att jag skulle trivas så bra i hus. Trodde jag skulle vara alldeles för mörkrädd, men vi bor så himla ”ombonat” på väl upplyst gata med grannar åt alla håll. Och ändå är trädgården väldigt insynsskyddad, vilket jag uppskattar oerhört. Här behöver man inte se en enda granne över ett staket eller häck om man inte vill. Och om ca två somrar när schersminen vuxit upp finns det inte ett hörn med insyn. 🙂

  2. kattalena Says:

    Låter helt underbart!!!! Det är ju en väldig frihet med trädgård, man kan komma ut när man vill och det är så enkelt. Man har mycket att pyssla med och kan njuta av växternas skönhet. Kul för Alex att kunna leka i trädgården också ju. Skönt att det blev så bra med hus!

Kommentera

