Klossfestivalen


Jo, så var vi ju då till slut i Örebro, hade checkat in och parkerat bilen. Vid det laget var vi egentligen helt utsvultna, men Klossfestivalen lockade junior något enormt. Och jag hade läst att det skulle finnas enklare mat där, så vi gick dit direkt.

Inte vet jag riktigt vad vi förväntat oss, men inte riktigt det vi möttes av. En enda stor sal med ett gytter av människor och en extremt hög ljudvolym. Det var för det första mycket mindre än jag föreställt mig och extremt packat med folk.

För det andra fanns det liksom ingenting att göra, mer än att köa och trängas med folk. Som sagt, jag kanske hade helt orimliga förväntningar, men jag tyckte det var urtrist efter ca en halvtimme. Och vad värre var, det tyckte även Alex. Man kunde antingen gå runt och titta på olika (iofs fina) legobyggen, eller försöka få plats i en av tre ”sandlådor” fyllda med lego där man kunde sitta och bygga), eller köa i en extremt lång kö till fiket, eller köpa lego från Klossbutiken (som utlovat 25% rabatt, men det var på deras s k ”ordinarie” priser som de aldrig använder, så priserna var högre än man annars kan köpa samma lego för på nätet – en sån flopp!).


Jag försökte fota Alex tillsammans med Batman, men Alex tyckte han var så läskig så han vågade inte gå fram till honom utan höll pappa krampaktigt i handen. 🙂


En pojke hade byggt Titanic i lego.


Alex och Darth Vader, gjord av lego.

Så ja….vi gick runt lite och tittade och jag fotade legobyggen. Sen passade vi på att köpa Ossoami-jeans med rabatt (299 kr om man lämnade in ett par med hål på knäna, istället för ordinarie pris 449 kr). Som vanligt var Alex’s storlek slut (2009 måste vara största årskullen på länge) men vi köpte nästa storlek att växa i. Dessa jeans ska ju vara extra tåliga mot nötningsslitage och gudarna ska veta att ungen som nöter hål på alla högerbyxknän behöver slitstarka jeans! 🙂

När vi gått runt ett tag höll vi på att dö av svält och just då hade evighetskön vid fiket avtagit och vi vågade oss dit. Alex tog en varmkorv och Riddaren och jag varsin degig våffla. Jag fick stå så länge och vänta på sylt till våfflan att jag nästan växte fast i golvet. Det var verkligen ingen ordning på nånting där! Riddarens våffla var mer halv än hel och när sylten äntligen kom fick jag plötsligt en extra våffla för killen som gräddade hade noll koll på nånting. Jag brukar vara ärligheten själv, men med Riddarens halva våffla och hur länge jag fått vänta på sylt i åtanke, hade jag ingen lust att tacka nej till våfflan.

När vi ätit lite frågade vi Alex om han ville vara kvar eller gå, och då tyckte han att vi kunde gå. Han var såååå besviken på att det var så utplockat och dyrt i legobutiken. Både han och vi hade trott att det skulle finnas ett stort utbud av lego till vettiga priser, men så var det ju verkligen inte. Trist!

Etiketter:

Kommentera

