Rhodos, del 2


Så vaknade vi då till vår första morgon på Rhodos. Vi gick upp, gjorde oss i ordning och gick ner till frukostbuffén. Där fanns allt från bacon, korvar, ägg i olika former och diverse pålägg till yoghurtar och flera sorters müsli. Det fanns olika sorters bröd, kaffe, te, tre sorters juice (alla äckliga enligt Alex) och ett bord med frukt. Och t o m kräsna Alex lyckades äta sig mätt på korv, bacon och frukt. Bröd och yoghurt vägrade han ens smaka. Själv åt jag ägg, smörgås med ost och gurka och nån fruktyoghurt med müsli. Var väl inte jättegott, men huvudsaken är ju att man blir mätt. 🙂


Utsikt från vår balkong.


Del av vårt hotellrum.

Efter frukost gick vi upp på rummet och smorde in oss efter konstens alla regler med solskyddskräm med SPF 50. Alex fick ta på sig sin UV-dräkt. Man hade luftkonditionering på rummet till runt 09.00-10.00 om dagarna (det varierade lite), sen var den avstängd till eftermiddagen vid 15.00. Så vi lämnade ett svalt rum och klev ut i 30-gradig hetta. Ganska snabbt insåg vi att det där med att få en solstol om man kom ut så här ”sent” kunde man bara glömma. ALLA solstolar var ”paxade” med handdukar. De flesta var dock oanvända.

Så vi tog en plats på gräsmattan där vi la vår strandväska och våra handdukar. Sen gick vi och badade. Och som vi badade! Det var varmt och skönt både i poolernas vatten och i havet! Alex tyckte ”lazy river-poolen” var roligast. Det var en ringformad pool, 90 cm djup, där det hela tiden strömmade vatten så att man flöt runt, runt. Själv uppskattade jag havet mest. På nordvästsidan av Rhodos, där vi bodde, blåser det friskt mest hela tiden och det gör att vågorna blir rätt stora. Det är därför populärt bland vindsurfare. Havet är inte speciellt småbarnsvänligt, men vad härligt det är med vågorna! Vi vågade inte släppa Alex för ett ögonblick (han hade badring) för vattnet var rätt disigt p g a blåsten/vågorna, så skulle han av någon anledning glida ur ringen hade det varit jättesvårt att se honom. Så med ett stadigt tag i hans arm simmade vi runt i vågorna där vi bottnade. Härligt! 🙂

Denna vår första dag saknade vi faktiskt inte solstolar så mycket, eftersom vi badade nästan hela dagen. Vi tog paus för lunch (där alla återigen kunde äta sig mätta även om man kanske inte direkt jublade över maten) och sen för fika på eftermiddagen. Det kändes som det fanns nåt att äta nästan hela dagen. Frukost, lunch, fika mellan 16.00-17.00, glass mellan 15.00-17.00, middag och sen fanns det lite enklare varm mat (typ pizza och liknande) fram till 22.30, Och dricka kunde man hämta hela dagen och kvällen i baren (öl, vatten, läsk, kaffe och te, och från 14.00 även drinkar).

Vi gick upp innan middagen och bytte om till kläder. Jag hade lidit hela dagen av att mitt ena öga sved och tårades. Det var jättejobbigt. Berodde antagligen på att jag satt på mig vattenfast mascara som måste ha lösts upp av allt badande och irriterade ögat för resten av tiden lät jag bli smink när jag badade och då kände jag inget.

När vi gick ner till restaurangen blev vi stoppad av en sån där ”hotellfotograf” som ville fota oss. Och det fick han (även om jag förskräckt tänkte att ”men jag har ju inget smink!” – haha!).


Dagen efter fick vi se bilderna han tagit och så erbjöds vi köpa dem. De var nästan söndersoftade och ockerdyra, men vi tänkte att det ändå är kul att ha några bilder på oss alla tre från resan, och jag typ dör hellre än ber nån främling fota oss. 😀 Vi såg det som vårt bidrag till att främja Greklands taskiga ekonomi. Haha!


Jag KAN eventuellt ha klippt bort mig själv från detta kort. 😉


Finaste Alex! ❤ ❤ ❤

Efter middagen gick vi en sväng vid stranden och njöt av solnedgången, värmen och vågornas brus. Sen gick vi upp på rummet och nattade en trött son som badat hela dagen! Vi hade med oss vår pyttelilla dator och kunde koppla den till TV:n så vi kunde se på sista säsongen av ”Dexter” som vi hade med oss. Ett avsnitt, sen var vi också helt förbi och somnade.

Etiketter: ,

Kommentera

